Sandra Bruijstens ondertekent namens PvdA Baarn het coalitieakkoord

Door Sandra Bruijstens op 13 juni 2022

Goedenavond,

De afgelopen vier jaar heeft de PvdA vanuit de oppositie hard gestreden voor sociaal en duurzaam beleid in de gemeente Baarn. Dat deden we altijd constructief en gericht op samenwerking. En het is juist die grondhouding die ons heeft gebracht naar de plek waar we de afgelopen weken veel uren hebben doorgebracht: de formatietafel met VoorBaarn, Groen Links en D66.

Het waren lange en vaak late avonden, maar zowel aan de schrijftafels als aan de brede formatietafel hebben wij genoten van de gesprekken met de andere partijen en de manier waarop werd samengewerkt. Wij hebben de energie er echt gezamenlijk ingehouden, met als resultaat een ambitieus coalitieakkoord: Samen Baarn.

Wij tekenen straks met overtuiging dit coalitieakkoord. Het is een akkoord waarin wij onze idealen en onze partij herkennen: sociaal, groen en duurzaam. En waarbij de keuze is gemaakt voor ‘politiek vanuit nabijheid’ en voor vertrouwen in onze inwoners.
In ons verkiezingsprogramma pleitten wij bijvoorbeeld voor het vervangen van het abonnementstarief voor de Wmo-voorzieningen door een bijdrage, die rekening houdt met financiële draagkracht. Dit heeft zijn plek gevonden in het coalitieakkoord.

Het Lokaal Team willen we voorzien van middelen om ‘out of the box’ oplossingen te kunnen bieden die inwoners direct helpen. Denk bijvoorbeeld aan de kosten van een knipbeurt bij de kapper om netjes voor de dag te komen bij dat belangrijke sollicitatiegesprek, voor die baan die je zo hard nodig hebt om weer in je eigen bestaansonderhoud te kunnen voorzien.

De urgentie voor verduurzaming is groter en duidelijker dan ooit. De biodiversiteitscrisis en de klimaatcrisis zijn onder ons. De hoge energierekeningen ploffen ook bij Baarnaars op de mat. We willen daarom de warmtetransitie versnellen en geven het college daarbij de opdracht om maatregelen te nemen om verduurzaming van woningen betaalbaar en bereikbaar te maken voor alle inwoners.

Bijzonder trots zijn we op de ambitie om de ontwikkelde aanpak vanuit het actieplan ‘Eén tegen eenzaamheid’ tot structurele basistaak binnen de zorgaanpak van de gemeente te maken. Want Samen Baarn betekent wat ons betreft ook echt: samen.

Dank aan alle coalitiepartners voor de mooie en bijzondere periode die we samen hebben meegemaakt.

Mijn speciale dank gaat uit naar de beveiligingsmedewerkers die zich soms tijdens hun laatste ronde door het gemeentehuis echt een hoedje schrokken, omdat er ’s avonds laat weer eens een clubje bleek uitgeslagen politici in de geur van oude koffie rondom een bureaulampje in een zaaltje werd aangetroffen.

Jullie weten nu waarom.

Dank u wel.

Sandra Bruijstens

Wie ben je? Sandra Bruijstens, in maart 2018 gestart als steunfractielid voor de PvdA Baarn en sinds de gemeenteraadsverkiezingen in 2022 ben ik raadslid en fractievoorzitter. In het dagelijks leven management assistent. Buiten kantoortijden regelmatig wandelend te vinden in de Baarnse natuurgebieden. Daar is het de laatste tijd wel veel te druk. Een betere balans