Wethouder heeft geen zin om overlast aan te pakken

Door Mark Eijbaard op 31 januari 2021

Tijdens de raadsvergadering van afgelopen woensdag hebben de fracties van de Partij van de Arbeid en Groenlinks het collge ondervraagd over de overlast van mountainbikers in de bossen. Al eerder sprak onze fractie zich uit over de overlast die wordt ervaren in de bossen rondom Baarn en Lage Vuursche. Mountainbikers die geen gebruik maken van de beschikbare mountainbikeroute en gevaarlijke overstekende fietsers op de Hilversumse Straatweg.

Eerdere gesprekken

Naar aanleiding van deze vragen heeft de wethouder een aantal gesprekken gevoerd met Staatsbosbeheer. Hieruit is naar voren gebracht dat de overlast met name komt door wandelaars die van de paden afwijken en dat mountainbikers zeer gedisciplineerde gebruikers van de mountainbikeroutes zijn. Onze ervaring is, helaas, 180 graden anders en wij zijn verbaasd door deze antwoorden. Het getuigt van weinig kennis van de realiteit op een gemiddelde zaterdag of zondag van de situatie in onze bossen. Vele mountainbikers wijken van de mountainbikeroute af en reageren geïrriteerd als je hen hierop aanspreekt.

Handhaving elders

Uit berichtgeving op sociale media van MTB Utrechtse Heuvelrug maken wij op, dat op zondag 24 januari 2020 een handhavingsactie plaatsvond op het MTB-parcours Leersum in samenwerking met Politie, Utrechts Landschap, Staatsbosbeheer, Recreatie Midden-Nederland en de RUD. MTB Utrechtse Heuvelrug was met enkele vrijwilligers aanwezig om passanten te tellen. Tijdens deze actie werd gecontroleerd of mountainbikers een verplicht vignet voor gebruik van de mountainbikeroutes konden tonen. In totaal werden er 511 mountainbikers gecontroleerd. Hiervan beschikten 58 niet over het vignet en deze personen werden geverbaliseerd. MTB Utrechtse Heuvelrug geeft tevens aan op korte termijn wederom een handhavingsactie te houden.

Reactie van de wethouder

De wethouder gaf aan geen zin te hebben in controles. Het viel allemaal wel mee. Het waren vooral de wandelaars die op de mountainbike paden lopen. En daarnaast zijn de gravelbikers ook een bron van overlast. Saillant detail; De BOA van de gemeente heeft recentelijk 100 mountainbikers gewaarschuwd en 10 mountainbikers bekeurd in het weekend. Hij gaf blijk van dezelfde ervaring als die wij hebben. Maar voor de wethouder onvoldoende om in te grijpen.

Teleurgesteld

Wij betreuren de houding van de wethouder. Onze ervaring en die van veel inwoners is anders. En het was mooi geweest als we hier op een publieksvriendelijke manier aandacht aan hadden kunnen besteden. Zeker nu het zo druk is in onze bossen. Mocht er weer aanleiding zijn om aandacht te vragen, dan zullen we dit zeker doen.

Wie ben je? Mijn naam is Mark Eijbaard. Samen met mijn vrouw Carola en zoon Tijmen woon ik in Baarn. Sinds juni 2022 ben ik met veel plezier wethouder in ons prachtige dorp. Waar word je opgetogen van? De kleine dingen in het leven. Ik kan enorm genieten van een rondje op de fiets met