De catch 22 in de klimaatdiscussie

6 april 2021

‘Het halen van klimaatdoelstellingen mag niet ten koste gaan van de kwetsbare natuurgebieden’. Was getekend, Kees Koudstaal. In één zin beschreef de voorman van de BOP de catch 22 waar we met zijn allen inzitten. Want zijn het niet juist de kwetsbare natuurgebieden die het meeste gevaar lopen als we er niet in slagen de klimaatdoelstellingen te halen? Als u zich afvraagt waar dit allemaal over gaat, dan heeft u niet gekeken naar de Besluitenraad van woensdag 24 maart jl. Ik praat u bij.

Uitnodigingskader

Op de agenda stond het raadsvoorstel Plan van Aanpak Uitnodigingskader zonne- en windenergie inclusief participatietraject. Het kader geeft uitgangspunten waar en onder welke voorwaarden ontwikkelingen voor de opwek van zonne- en windenergie in Baarn kunnen plaatsvinden. Dit alles om Baarn op weg te helpen naar een klimaat-neutrale toekomst, die snel nadert. Op weg naar dat uitnodigingskader vindt participatie plaats: een goed gesprek met inwoners en belanghebbenden over wat we wel en niet willen in de openbare ruimte, waar we kansen zien en waar vooral niet.

Een overbodige motie

Wat betreft het ‘vooral niet’ was eerder door de Raad in september 2020 al een motie van de VVD aangenomen die opriep ‘om geen zoekgebieden aan te wijzen voor grootschalige windmolen- en/of zonneparken in kwetsbare natuurgebieden en landschappen’. Een overbodige motie die de PvdA Baarn destijds niet steunde. Niet omdat wij drijvende zonnepanelen in het Pluismeer of windturbines langs de Praamgracht ambiëren, maar omdat dit uitgangspunt al in de Regionale Energie Strategie (RES) is opgenomen. U weet wel, dat andere traject over duurzame opwek van energie op regionaal niveau. De VVD vond het uitgangspunt van de motie niet duidelijk genoeg in het raadsvoorstel verwerkt, de wethouder onderkende dit en de VVD diende een amendement in om dit recht te zetten. En omdat de liberalen de deur in de polder toch niet helemaal wilden dichtgooien, voegden zij er nadrukkelijk aan toe dat er wel ruimte moet zijn voor kleinschalige initiatieven, zoals een lokale boer die een kleine windturbine op zijn land wenst.

Boodschap

Wat betreft de noodzaak voor duurzame opwek zijn alle partijen het wel met elkaar eens, klimaatontkenners tref je niet aan in de Baarnse gemeenteraad. De weerzin tegen zonnevelden en windmolens in het landschap en de natuur zit echter diep bij veel partijen, dat werd bij de bespreking van het amendement wel weer duidelijk. Geothermie en aquathermie als de heilige graal, een kleine windturbine op het erf van een boer en ‘inzetten op innovatie’. Tja. wanneer bewoners zelf initiatief nemen en oplossingen aandragen, ga je daar als gemeente natuurlijk serieus naar kijken. Wij hebben dan ook voor het amendement gestemd. Maar een cijfermatig feit is, dat de klimaatdoelstellingen niet gehaald worden zonder grootschalige opwek van zon en wind. En dat is geen makkelijke boodschap.

Sleep ze erbij

Moeten we blij zijn dat we als gemeenten zelf aan de slag mogen met duurzame opwek via de RES of zitten we eigenlijk opgescheept met een onwerkbaar vehicle en voeren we in alle gemeenten nu dezelfde moeizame catch 22-discussies bij het ontbreken van een regie-houdend ministerie van VROM? De mening van dit steunfractielid neigt naar het laatste. Hoe dan ook, het klimaat wacht niet geduldig tot de mensheid is uitgediscussieerd. En de volgende generatie mogen we niet opschepen met de gevolgen van klimaatverandering. In het participatietraject is gelukkig ook een plek gereserveerd voor jongeren. ‘Sleep ze erbij’, was onze oproep aan wethouder Prakke. Wij zagen hem meeschrijven.

Verandering

Dus aan de bak en laten we kijken naar wat wel kan en ja, de natuur sparen waar het echt moet. Ons landschap zal de komende jaren veranderen, zo veel is zeker, maar hoe het er dan uit komt te zien, daar gaan we het in Baarn dus ook buiten de raadszaal eerst nog eens over hebben.