Reactie op eindverslag informateur

Door Mark Eijbaard op 12 april 2022

De Partij van de Arbeid heeft het eindverslag van informateur Helwegen met belangstelling gelezen. Wij danken hem voor zijn inzet en het prettige gesprek. Wij onderschrijven de conclusie van de informateur. Op basis van de verkiezingsuitslag is het logisch om eerst te kijken naar een coalitie van VoorBaarn, GroenLinks en Partij van de Arbeid.

Zoals wij eerder aangaven in onze brief aan de informateur zien wij veel overeenkomsten tussen de PvdA en GroenLinks. Programmatisch is er veel overlap en ook hebben we in de afgelopen jaren op veel dossiers samen opgetrokken, zoals bijvoorbeeld Paleis Soestdijk, duurzaamheid en de energietransitie.
Hoewel we op (grote) onderwerpen soms andere afwegingen hebben gemaakt dan VoorBaarn, hebben we ook met hen de afgelopen vier jaar goed kunnen samenwerken. Denk aan de woningbouw aan de Ericastraat een interventie op de financiële situatie bij de RMN en de omgang met onze inwoners,

Dit alles geeft ons vertrouwen om, zoals de informateur het duidelijk zegt, eerst te kijken naar een coalitieakkoord tussen VoorBaarn, GroenLinks en Partij van de Arbeid. We zien daarbij voldoende programmatische overeenkomsten. Deze gelijkenissen staan duidelijk weergegeven in het eindverslag van de informateur en geven wat ons betreft voldoende aanknopingspunten voor vervolggesprekken.

Daarbij herhalen we wel ons eerdere standpunt: “Wij zien verschillen op onderwerpen als Landgoed Paleis Soestdijk, het vernieuwbouwen van het theater aan de Rembrandtlaan en de wijze van afval inzamelen door de RMN. Wij geven partijen de ruimte om er op deze onderwerpen anders over te denken. Wij zullen deze democratisch genomen besluiten niet ter discussie stellen.”

Wij kijken uit naar constructieve gesprekken. Wij denken dat het herstellen van het vertrouwen van onze inwoners onmogelijk is zonder met elkaar afspraken te maken over een ambitieus inhoudelijk coalitieakkoord dat antwoord geeft op de grote uitdagingen van deze tijd.

Wie ben je? Mijn naam is Mark Eijbaard. Samen met mijn vrouw Carola en zoon Tijmen woon ik in Baarn. Sinds juni 2022 ben ik met veel plezier wethouder in ons prachtige dorp. Waar word je opgetogen van? De kleine dingen in het leven. Ik kan enorm genieten van een rondje op de fiets met