Debat over de gevolgen van vernietiging bestemmingsplan Soestdijk

Door Ton van der Linden op 20 maart 2024

Op woensdag 13 maart stond de Raadsinformatiebrief vanuit het college over de gevolgen van de vernietiging van het bestemmingsplan Paleis Soestdijk op de agenda van de gemeenteraad. Ons steunfractielid Ton van der Linden hield onderstaand betoog:

Het landgoed maakt deel uit van het Natuur Netwerk Nederland. Dit onderstreept de natuurlijke kwaliteiten, geeft flora en fauna voorrang bij nieuwe ontwikkelingen en stelt daarmee eisen aan het gebruik.”

Dit was het advies van de Ronde Tafel in 2015 en negen jaar verder zijn we weer terug bij af. Want met de uitspraak van de Raad van State in januari is het bestemmingsplan Paleis Soestdijk vernietigd.

In februari 2022 waren we enthousiast over het aantrekken van een externe adviseur voor de raad, te weten HBR advocaten. Het aantrekken van deze adviseur maakte, dat een deel van de raadsleden hun controlerende taak uit handen gaf en de beoordeling overliet aan HBR en het college.
HBR stelt in haar advies duidelijk dat de opbrengsten van het Alexanderkwartier voor de restauratie van het Paleis onvoldoende geborgd zijn. Maar wat vond de raad? De ondernemer moest ondernemen, we hadden wel genoeg eisen gesteld. Terwijl raadsleden om het hardst hebben geroepen: de renovatie moet goed gebeuren en alle opbrengsten moeten naar de renovatie gaan.

Voorzitter, ons democratische proces geeft verantwoordelijkheden. Wij gaan vanavond niet achterover zitten en kijken hoe voorstanders van het vernietigde bestemmingsplan de scherven opruimen. Daarvoor is de natuur te kwetsbaar en het paleis toe aan onderhoud.

Onze fractie is geen tegenstander van elke ontwikkeling op het Landgoed Soestdijk. Maar onze fractie geeft wel om de natuurlijke waarde van het park, wij geven om de cultuurhistorische waarde van het Landgoed en wij staan voor alle inwoners van Baarn.

De MeyerBergman Erfgoed Groep (MBEG) in nu aan zet: de vraag is of zij verder gaan met dit project. Indien ja, dan staan het college, de ambtelijke organisatie en natuurlijk de MBEG voor de opgave een nieuw bestemmingsplan te maken, rekening houdend met de uitspraak van de Raad van State. En wij als raad moeten vanzelfsprekend onze controlerende taak niet verzaken.

En volgens de minister is dit gewoon de taak van de gemeente Baarn. Maar dat wisten we, anders had het Rijk ons in een vorig stadium al geholpen.

We weten niet met welk plan de MBEG gaat komen, maar ongeacht welk plan ze gaan inbrengen kunnen wij als raad dit alleen tot een goed einde brengen, als we bereid zijn bestuursrechtelijke adviezen over te nemen en het college kritisch te blijven bevragen. En te luisteren naar inwoners en natuurorganisaties, waarbij we hen niet wegzetten als tegenstander maar als ervaringsdeskundigen en bezwaarmakers die gebruik maken van hun democratisch recht.

Tot slot danken wij het college voor deze heldere en duidelijke Raadsinformatiebrief.

Als debatpunt brengen wij graag in: hoe kijken de overige fracties terug op hun eigen rol in de besluitvorming over het bestemmingsplan Paleis Soestdijk?

Voorzitter ik rond af, maar over onze rol kan ik heel kort zijn:

In onze ogen heeft er in het verleden een ongelooflijke verspilling van gemeenschapsgeld plaatsgevonden. De toenmalige fractie van de PvdA Baarn heeft er heel veel tijd aan besteed, is scherp op elkaar geweest, kritisch naar elkaar en heeft het meer dan 1.000 pagina’s tellende dossier doorgeworsteld en besproken. Daarnaast hebben we met natuurorganisaties gesproken en leden in onze partij met specifieke deskundigheid geraadpleegd. Een en ander heeft toen geleid tot een tegenstem over het voorliggende bestemmingsplan.

Ton van der Linden

Wie ben je? Mijn naam is Ton van der Linden. Ik ben in 1951 geboren in Amsterdam en sinds 1982 woonachtig in de Componistenbuurt, gehuwd met Anita, was voorheen werkzaam als controller in een handelsonderneming, van 2006 tot 2014 raadslid en van 2014 tot 2022 steunfractielid. Een jaar geleden dacht ik voorgoed afscheid te hebben

Meer over Ton van der Linden