Gelijke kansen beginnen op school

Door Valentijn Brinkman op 28 maart 2024

De PvdA Baarn heeft het gemeentebestuur opgeroepen om meer aandacht te hebben voor gelijke kansen in het onderwijs. Die kansengelijkheid dreigt steeds kleiner te worden, onder andere doordat gezinnen met een ruimere beurs extra onderwijs kunnen ‘bijkopen’, bijvoorbeeld in de vorm van buitenschoolse bijles. Gezinnen die minder te besteden hebben, kunnen dat niet. Hierdoor neemt de ongelijkheid toe.

Gelijke kansen in het onderwijs
Het is onze fractie een doorn in het oog en wij willen dan ook dat er iets verandert. Gelijke kansen beginnen op school. Het inkomen van ouders mag niet bepalend zijn voor de kansen die een kind krijgt. Daarom diende ons raadslid Valentijn Brinkman-Koopal in de raadsvergadering van 27 maart een motie in, waarin het college wordt gevraagd om onderzoek te doen naar de mogelijkheid om die kansengelijkheid recht te trekken. Bij de motie is hoofdelijk gestemd en uiteindelijk aangenomen met 15 stemmen voor en 4 stemmen tegen.

Bijles toegankelijk voor iedereen
De PvdA denkt bijvoorbeeld aan de mogelijkheid om bijles voor iedereen toegankelijk te maken. ‘In Enschede trekt de gemeente ruim honderdduizend euro uit om ouders met een lager inkomen de kans te geven om de leerprestaties van hun kinderen te verbeteren met extra training. Dit draagt bij aan de kansengelijkheid,’ zegt Valentijn Brinkman-Koopal. ‘De PvdA roept het college op om ook in Baarn een prioriteit te maken van het vergroten van de kansengelijkheid in het onderwijs.’

Lokaal beginnen
Het liefst wil de PvdA natuurlijk dat scholen voldoende middelen hebben om binnen het reguliere onderwijs kinderen alle tijd en aandacht te geven die ze nodig hebben. ‘Idealiter kijk je per school wat zij financieel en organisatorisch nodig hebben, ’ zegt Valentijn Brinkman-Koopal. ‘Als een school zelf passend onderwijs van hoge kwaliteit kan bieden, hoeven ouders niet uit te wijken naar een bureau. Het is een goede eerste stap om lokaal te onderzoeken hoe we de kansengelijkheid in het onderwijs kunnen verbeteren. De PvdA wil hiermee lokaal het verschil maken.’