Inwoners mogen rekenen op ondersteuning zo lang als nodig

Door Sandra Bruijstens op 4 februari 2024

De Verordening van maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp Baarn is geactualiseerd. Aanleiding vormt o.a. de uitspraak van de Centrale Raad van Beroep, die stelt dat het pgb-uurtarief onvoldoende is om toereikende ondersteuning in te kopen. Ook wordt op dit moment de Hervormingsagenda Jeugd 2023-2028 verder uitgewerkt. Deze agenda moet een aantal knelpunten in de Jeugdzorg gaan oplossen en voor de financiële houdbaar zorgen.

Het college heeft tegelijkertijd de gelegenheid aangepakt om de verordening toegankelijker te maken, beter aan te laten sluiten op de uitvoeringspraktijk en nog meer integraal te maken als het gaat om voorzieningen vanuit de WMO en op grond van de Jeugdwet. Een raadsvoorstel om de verordening vast te stellen stond afgelopen woensdag op de agenda van de Raad.

De integrale samenwerking waar Baarn al een tijd aan werkt, heeft als uitgangspunt dat inwoners zich welkom voelen met al hun vragen bij 1 loket. Daarbij is de bedoeling dat de ondersteuning zo kort mogelijk, maar zo lang als nodig is. Dat laatste – zo lang als nodig – vonden wij onvoldoende verwoord terug in de verordening.

Onze fractie realiseert zich dat de gemeente heeft te dealen met opgelegde taakstellingen vanuit het Rijk en keuzes moet maken om ondersteuning bereikbaar te houden voor inwoners die deze het hardst nodig hebben. Maar wij zagen in de tekst in de verordening een risico dat onbedoeld een sturingsmechanisme wordt gecreëerd, waarbij kort leidend is en uit het oog verdwijnt wat nodig is. De verordening bevat principes die leidend zijn voor verdere uitwerking van regels bij de uitvoering in de praktijk en het is dus belangrijk om deze zorgvuldig te verwoorden. Woorden doen er toe!

Onze fractie diende een amendement in om de tekst in de verordening aan te passen naar ‘ondersteuning zo kortdurend als mogelijk, maar wel zo lang als nodig’. Het CDA verwarde helaas onze oprechte zorgen met wantrouwen naar de uitvoerende medewerkers. Over vertrouwen gesproken! Met dit standpunt kwamen ze alleen te staan, want alle andere partijen in de Raad stemden in met ons amendement.

Met deze aanpassing konden wij instemmen met het raadsvoorstel voor de nieuwe Verordening Maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp Baarn.

Sandra Bruijstens

Wie ben je? Sandra Bruijstens, in maart 2018 gestart als steunfractielid voor de PvdA Baarn en sinds de gemeenteraadsverkiezingen in 2022 ben ik raadslid en fractievoorzitter. In het dagelijks leven management assistent. Buiten kantoortijden regelmatig wandelend te vinden in de Baarnse natuurgebieden. Daar is het de laatste tijd wel veel te druk. Een betere balans

Meer over Sandra Bruijstens