Het wonder van de OZB en de stijgende woonlasten in Baarn

Door Ton van der Linden op 30 januari 2022

In de begroting 2022 van de gemeente is opgenomen: “De woonlasten zullen met niet meer dan 1,5% stijgen.”
En toch stijgt de OZB in Baarn met 3,6% door een niet juiste rekenmethode.

De OZB rekenmethodiek

Hoe wordt de OZB bepaald? Jaarlijks worden de woningen in geheel Nederland gewaardeerd en aan de hand van deze waardering wordt niet alleen de OZB berekent, maar deze waardering wordt ook gebruikt voor waardebepaling bij successierechten, de waterschapheffing en de bepaling van het huurwaardeforfait. Ook wordt er bij de verlening van uw hypotheek gekeken naar de waardebepaling of er sprake is van een aanzienlijke overwaarde. Bij een grote overwaarde kunt u een lager rentetarief verkrijgen. Kortom een belangrijke waardebepaling.
Indien u van mening bent dat uw huis te hoog is gewaardeerd dan kunt u altijd, binnen de termijn, bezwaar maken en om een lagere waardering verzoeken.

OZB in Baarn

Huizenprijzen zijn de laatste jaren hard gestegen, de gemeente verlaagd dan het procentuele tarief OZB om te komen tot een maximale overeengekomen stijging. Bij berekening in Baarn, is gebleken dat de huizenprijzen 2020 t.o.v. 2021 met 9,5% zijn gestegen. Met een rekenmethode wordt vervolgens het tarief bepaald deze tarieven zijn als volgt: 2021 0,0983% en voor 2022 0,0930%. Ter verduidelijking volgt onderstaand een berekening van het te betalen bedrag OZB 2022 voor een tegenwoordig modale koopwoning van € 400.000,00

Jaar Tarief Stijging waarde WOZ-waarde Te betalen OZB
2021 0,0983% € 400.000 € 393,20
2022 0,0930% 9,5% € 438.000 € 407,34

En dan is de stijging € 14,14 of te wel 3,6%! Natuurlijk geen wereldbedrag maar voor heel Baarn telt het wel lekker aan.

Raadsvergadering

Uiteraard hebben wij dit tot twee maal toe aangekaart in de raad, eerst op 19 januari tijdens debat in de raad en vervolgens op 26 januari tijdens besluit in de raad.
Immers 3,6% is toch wel wat anders dan 1,5% Tijdens de laatste vergadering ontstond de nodige commotie en een aantal raadsleden vroeg om verduidelijking en een gedegen uitleg van wat er nu exact is gebeurd na de warrige uitleg van wethouder Hugo Prakke.
Er is een verzoek ingediend om de vaststelling van het definitieve tarief een week uit te stellen en met een aantal raadsleden, die financieel deskundig zijn, één en ander na te rekenen. En dat had eenvoudig gekund door een motie in te dienen, die na beoordeling door de raadsleden, de wethouder de mogelijkheid had gegeven de definitieve tarieven vast te stellen. Dit was binnen een week en voor de deadline mogelijk geweest. De correcte tarieven konden vervolgens op tijd naar het bureau, welke de aanslagen oplegt, worden verstuurd.

Dit voorstel heeft het niet gehaald. De coalitie sluit de rijen en vindt het geen probleem om de OZB met 3,6% te verhogen en deze onterechte verhoging werkt elk jaar verder door.

Door deze “truc” harkt de gemeente over de rug van de inwoners elk jaar zonder indexatie € 100.000,00 extra binnen.

Ton van der Linden

Wie ben je? Mijn naam is Ton van der Linden. Ik ben in 1951 geboren in Amsterdam en sinds 1982 woonachtig in de Componistenbuurt, gehuwd met Anita, was voorheen werkzaam als controller in een handelsonderneming, van 2006 tot 2014 raadslid en van 2014 tot 2022 steunfractielid. Een jaar geleden dacht ik voorgoed afscheid te hebben

Meer over Ton van der Linden