Besluitvorming over de huisvesting van bibliotheek en theater

Door Sandra Bruijstens op 26 februari 2023

Afgelopen woensdagavond stond de besluitvorming over de kredietverhoging voor de gezamenlijke huisvesting van de bibliotheek op de Rembrandtlaan op agenda van de gemeenteraad.

De Partij van de Arbeid stemde in 2020 voor de gezamenlijke huisvesting. Het gebouw aan de Rembrandtlaan zou daarmee transformeren naar een prachtig, toegankelijk cultuurhuis. Een plek waar je naar binnen kunt lopen voor een kop koffie en ontmoeting. Waar je een taalles volgt of informatie haalt en kan ontdekken dat een theater er niet alleen is voor de happy few, maar voor iedereen. Gewoon middenin een woonwijk, onder de mensen.

En wij zijn er nog steeds van overtuigd, dat een gezamenlijke locatie, die synergie, op die plek, het beste besluit is voor een gezonde exploitatie en voortbestaan van beide organisaties en een verstandige keuze voor de financiën van onze gemeente voor de lange termijn.

In de afgelopen weken werd echter duidelijk dat er voor ‘scenario B’ geen meerderheid meer bestaat in de raad. Voornamelijk ingegeven door de wens om de bibliotheek in het centrum te houden, werd door een meerderheid in de raad tegen de kredietverhoging van € 1,9 mio gestemd. Voor de goede orde: de Partij van de Arbeid stemde voor het raadsvoorstel.

Wij hebben respect voor ieders mening over de locatie van de bibliotheek. De realiteit is wel, dat ieder ander scenario dan het raadsvoorstel, uiteindelijk meer geld en tijd gaat  kosten. En weer zorgt voor vertraging van de toekomstplannen, niet alleen voor het theater en de bibliotheek, maar ook voor de organisaties die betrokken zijn bij de huisvesting aan de Hoofdstraat 1. Het is eigenlijk allemaal wat je niet wil na een traject dat al acht kostbare jaren heeft geduurd. Dus hoe nu verder?

Het CDA, VoorBaarn, GroenLinks en Jelle Jonkers dienden tijdens de raadsvergadering een motie in om € 3,5 mio uit te trekken om het theater op te knappen voor ‘een gezonde exploitatie’ van de Speeldoos in de komende 10 jaar. De onderbouwing voor dit bedrag ontbrak en het voorstel bood het theater ook geen enkel duurzaam perspectief voor de lange termijn. Want na 10 jaar zit je met een gebouw dat weer grondig gerenoveerd moet worden, of in het ergste geval gesloopt om niet meer terug te keren. Er sprak ook weinig overtuiging uit over de maatschappelijke en culturele waarde van een theater in onze gemeente. En dat vinden wij een zorgelijke boodschap.

De indieners van de motie gaven gehoor aan de oproep van de overige partijen om tot een breder gedragen raadsbesluit te komen. Overleg van de fractievoorzitters leverden na een uur schorsing een aangepaste motie op. Hierin wordt het college opgeroepen om door een onafhankelijke partij te laten onderzoeken of een krediet van € 4 mio kan leiden tot een gezonde exploitatie van het theater voor de komende 10 jaar. Ook dient te worden onderzocht wat de kosten voor een gezonde exploitatie voor een termijn van 20 en 40 jaar zijn.

Wij hebben besloten om voor deze aangepaste motie te stemmen, omdat dit de meeste aanknopingspunten geeft om te komen tot een duurzame oplossing voor het theater.

Door het handhaven van de bibliotheek op de huidige locatie Hoofdstraat 1, ontstaat voor de maatschappelijke en culturele organisaties die naar dat pand zouden verhuizen weer een periode van onzekerheid. En daar balen wij stevig van.

Sandra Bruijstens

Wie ben je? Sandra Bruijstens, in maart 2018 gestart als steunfractielid voor de PvdA Baarn en sinds de gemeenteraadsverkiezingen in 2022 ben ik raadslid en fractievoorzitter. In het dagelijks leven management assistent. Buiten kantoortijden regelmatig wandelend te vinden in de Baarnse natuurgebieden. Daar is het de laatste tijd wel veel te druk. Een betere balans

Meer over Sandra Bruijstens