Baarnse Lokale Energie Strategie in strijd tegen klimaatverandering

Door Sandra Bruijstens op 4 februari 2024

Baarn heeft een Lokale Energie Strategie (LES), een stappenplan waarmee Baarn moet transformeren naar een gemeente die zo veel als mogelijk draait op schone energie in 2030. In de raadsvergadering van 31 januari heeft onze fractie een raadsvoorstel voor dit plan ondersteund, wel met de nodige aanpassingen.

Routekaart naar klimaatneutraal
De Partij van de Arbeid Baarn is een van de ondertekenaars van het Baarns Klimaatakkoord, waarmee we ons hebben verbonden aan het streven om Baarn in 2030 zo klimaatneutraal mogelijk te laten zijn. Dat is nogal een complexe opgave. Besparing, opwek, opslag van energie en uitfasering van fossiele brandstoffen moeten daarom in samenhang worden bekeken. De LES gaat uit van 3 pijlers: energiebesparing, geen aardgas meer gebruiken en het opwekken van duurzame elektriciteit.

Broeikasgassen zoals CO2 zijn de grote veroorzakers van klimaatverandering. In Baarn kunnen we de uitstoot daarvan het snelst terugdringen door de wijze van verwarming van onze huizen aan te passen. Dat begint met het goed isoleren van huizen en wijk-voor-wijk afstappen van aardgas. In de LES is een routekaart opgenomen hoe we dat gaan doen en loopt door tot 2050, het uiterlijke jaar dat Baarn helemaal aardgasvrij moet zijn.

Mensen centraal
Uit een scenariostudie kwam naar voren dat in deze energietransitie een menselijk benadering doorslaggevend is voor het behalen van de klimaatdoelen. Naast een financiële uitdaging is het vooral een sociaalmaatschappelijke opgave. Dit is wat wij de laatste jaren in de raad ook steeds hebben gezegd. Onze motie uit 2022 die pleitte voor de zgn. Zutphense aanpak, wordt voortgezet in de LES. Deze aanpak richt zich op inwoners voor wie de energietransitie een grote of zelfs onmogelijke financiële uitdaging betekent. Met het beschikbaar stellen van vouchers voor duurzaamheidsmaatregelen als vloer- en spouwmuurisolatie wordt deze groep inwoners geholpen om een flinke stap te maken met het verduurzamen van hun woning. Het is een mooi voorbeeld van de menselijke benadering, die de LES als uitgangspunt heeft genomen.

Bij de behandeling van het raadsvoorstel waren wij mede indiener van een motie voor een laagdrempelig fysiek energieloket, waar mensen kunnen binnenlopen met al hun vragen over besparing van energie en isolatie van hun woning. Over het woord loket was terecht nog enige discussie in de raad, die mag best wat uitnodigender. En wat ons betreft wordt het een plek in het gemeentehuis. Ook onder een motie voor een gezamenlijk Energieplatform voor ondernemers en inwoners hebben wij onze handtekening gezet.

Verder waren wij mede-indiener van een aanscherpende motie, die onder meer pleit voor blijvende aandacht voor energiearmoede en vraagt om meer financiële ruimte voor ambtelijke inzet op de energietransitie. Een motie over het belang van bomen bij de absorptie van CO2 kon eveneens op onze steun rekenen.

Zorgen over netcongestie
Zorgelijk in dit alles blijft de dreigende netcongestie in onze gemeente. Het plaatsen van zonnepanelen op kleine daken wordt in de LES daarom helaas niet meer gestimuleerd. Gekozen wordt voor realisatie van een aantal grote ‘zonnedaken’ , zoals een solar carport boven het Laanplein, een drijvende zonneweide op het Belgat en een zonne-overkapping van de gemeentewerf.

Energietransitie bereikbaar voor alle inwoners
De LES is een levend document, een dynamische routekaart waarmee we in Baarn belangrijke stappen gaan zetten in de strijd tegen klimaatverandering. Het volgende ijkmoment is in 2026, maar bijsturen kan op elk moment. Wij zullen in dat traject aandacht blijven vragen voor de betaalbaarheid van de energietransitie voor alle inwoners en voor de afhankelijkheidspositie van huurders van de woningcorporatie.

Sandra Bruijstens

Wie ben je? Sandra Bruijstens, in maart 2018 gestart als steunfractielid voor de PvdA Baarn en sinds de gemeenteraadsverkiezingen in 2022 ben ik raadslid en fractievoorzitter. In het dagelijks leven management assistent. Buiten kantoortijden regelmatig wandelend te vinden in de Baarnse natuurgebieden. Daar is het de laatste tijd wel veel te druk. Een betere balans

Meer over Sandra Bruijstens