Afscheidswoord voor Ton van der Linden

Door Mark Eijbaard op 30 maart 2022

Beste Ton,

Als persoon ben jij iemand van weinig woorden. Maar de woorden die je zegt,die kloppen vaak, zo niet altijd.

Je bent direct en zakelijk in de omgang, kan misschien soms wat nors overkomen. Maar voor wie het geluk heeft Ton beter te mogen leren kennen, ontdekt een vriendelijke man, met veel humor en altijd oog voor anderen.

Maar ook iemand met een groot verantwoordelijkheidsgevoel en plichtsbesef. Je liet niet vaak een raadsvergadering voorbijgaan. Als raadslid was je al actief in de auditcommissie, maar ook als steunfractielid ben je actief geweest in de commissie omgevingswet en als lid van de klankbordcommissie Rekenkamer.

In de fractie was je onze steunpilaar op het gebied van financiën. Maar ook je jarenlange dossierkennis op het gebied van de ruimtelijke ordening heeft ons heel erg geholpen.

Met veel plezier denk ik terug aan de vele evaluaties van de bijeenkomsten waar we samen zijn geweest. En voor wie denkt dat dit hele verhandelingen waren die over de goede en slechte inhoudelijke punten van de presentatie gingen, die moet ik teleurstellen. Ton beoordeelde de kwaliteit van een bijeenkomst, op de kwaliteit van de broodjes. Vaak was het commentaar: waardeloze presentatie, maar goede broodjes. En dan was de middag of avond al snel goed besteed.

Het is deze humor die maakt dat je het met elkaar zo’n lange tijd kan uithouden. De afwisseling tussen een stevig debat op de inhoud en met elkaar een dolletje maken.

Ton en zijn vrouw Anita, mogen graag op het terras bij Uniek zitten. En turven dan het aantal boetes wat uitgedeeld had kunnen worden voor fietsen in de Laanstraat. Want als we Ton toch ergens hoofd van mogen maken, dan is het zijn niet aflatende strijd tegen het fietsen in de Laanstraat.

Een strijd die maar niet tot minder fietsers wil leiden. En de ergernis was afgelopen jaar zo groot, dat Ton zelfs een oproep deed om dan maar een compleet fietspad te maken van de Laanstraat. Dan hoefde hij zich er niet druk meer om te maken.

Ook wij geloven niet meer dat het fietsen in de Laanstraat ooit zal stoppen en, op dat wij nooit vergeten! Dienen wij daarom de volgende motie in:

Motie instellen Laanstraat als fietsstraat en hernoemen naar de Ton van der Linden Fietsallee

Ton ik wil jou, namens de fractie en het bestuur, bedanken voor je jarenlange inzet als raadslid en steunfractielid voor Baarn en de Partij van de Arbeid. We zijn je daarvoor zeer dankbaar. Wij wensen jou en Anita nog heel veel mooie en gelukkige jaren met elkaar. Vol met liefde en mooie herinneringen. En laten we blijven hopen, dat jullie ooit op het terras van Uniek zitten en dat er geen fiets meer te turven is!

Wie ben je? Mijn naam is Mark Eijbaard. Samen met mijn vrouw Carola en zoon Tijmen woon ik in Baarn. Sinds juni 2022 ben ik met veel plezier wethouder in ons prachtige dorp. Waar word je opgetogen van? De kleine dingen in het leven. Ik kan enorm genieten van een rondje op de fiets met