Door Mark Eijbaard op 19 juli 2020

Tevredenheid over resultaat in dossier Soestdijk

De afgelopen weken waren intensief. Vanaf eind juni begon dat met lezen van 1000 pagina’s. Naast het bestemmingsplan bestond dit uit natuuronderzoeken, mobiliteitsonderzoeken, haalbaarheidsonderzoek voor het hotel en het advies van de klankbordcommissie. Omdat ik het belangrijk vind dat als je ergens een scherpen mening over wilt hebben, je moet weten wat de feiten zijn. En helaas is het zo, dat in zo’n groot dossier met verschillende belangen, de waarheid nog weleens geweld aangedaan wordt.

Samenhang

Al vanaf het begin was het ons als fractie duidelijk, dat de omvang van dit dossier een risico is. Je kunt je verliezen in veel kleine deelgebieden en problemen, maar daardoor verlies je de samenhang uit het oog. Hieruit kwam voor ons naar voren dat, door de vele afspraken en ambities die dit plan rijk is en de overlap met de regels uit de APV en het evenementenbeleid, de raad zich nooit een volledig beeld kan vormen van de impact van dit plan. En dat, om helderheid te krijgen voor raad en inwoners, het belangrijk is als de raad zich laat bijstaan door een externe deskundige.

Overwinning

Het was dan ook een grote overwinning, dat de raad afgelopen woensdag instemde met ons amendement om deze deskundige aan te stellen. Deze deskundige gaat ons helpen om overzicht te krijgen in de vele regels en richtlijnen en het scherp krijgen van de gemaakte afspraken en ambities. Dat gaat ons als fractie helpen om, in aanloop naar het ontwerpbestemmingsplan, helder te krijgen of de renovatie voldoet aan onze verwachtingen. Of het herstel van het park echt natuurcompensatie is of enkel mooie woorden en of dit in verhouding staat tot de gewenste realisatie van de appartementsgebouwen op het Alexanderkwartier.

Respect

Daarbij vind ik het belangrijk, dat de feiten voor eenieder duidelijk moeten zijn. Voor- of tegenstanders die de feiten verdraaien, verliezen aan geloofwaardigheid en dragen niet bij aan een open en transparante discussie over dit plan. Daarbij helpt het ook niet om ongenoegen te uiten door persoonlijk te worden en op de man te spelen. Daarvoor heb ik te veel respect voor het functioneren van de lokale politiek en de betrokkenheid van onze inwoners.

Wie ben je? Mijn naam is Mark Eijbaard. Samen met mijn vrouw Carola en zoon Tijmen woon ik in Baarn. Sinds juni 2022 ben ik met veel plezier wethouder in ons prachtige dorp. Waar word je opgetogen van? De kleine dingen in het leven. Ik kan enorm genieten van een rondje op de fiets met

Jouw plus voor Soestdijk

De komende periode wordt het voorontwerpbestemmingsplan Landgoed Paleis Soestdijk uitgewerkt tot een ontwerpbestemmingsplan. Hierin wordt de natuurcompensatie geregeld via het systeem van plussen en minnen. Wat ons betreft is hier een positief evenwichtig in en komen er meer plussen dan minnen. Graag horen wij van inwoners, belangstellende en natuurorganisaties welke plus zij graag zouden zien terugkomen in het ontwerpbestemmingsplan, dat mag op natuur, maar u kunt hier alle verbeteringen achterlaten die u graag ziet voor het paleis.