Op weg naar de Kneuterdijk

Door Mark Eijbaard op 23 februari 2022

Voorzitter,

“Het landgoed zelf maakt deel uit van het Natuur Netwerk Nederland. Dit onderstreept de natuurlijke kwaliteiten, geeft flora en fauna voorrang bij nieuwe ontwikkelingen en stelt daarmee eisen aan het gebruik.”

April 2019 sprak deze raad voor het eerst inhoudelijk over het Landgoed Paleis Soestdijk en de gewenste ontwikkelingen door de MeijerBergman Groep.

Nu, nog geen drie jaar later, neemt deze raad een besluit over het bestemmingsplan. Vorige week werd er door de fractie van de VVD beweerd, dat het proces al zo lang duurde en dat de projectontwikkelaar toch door moet.

Voorzitter, in 2007, 15 jaar geleden, spraken we in deze raad voor het eerst over bouwen op de Baarnsche Zoom. En sinds die tijd is er nog geen betaalbaar huis gebouwd. Sterker nog, ook op de korte termijn komen er geen betaalbare woningen bij.

De projectontwikkelaar heeft in dit proces niks te klagen. Het bestemmingsplan Landgoed Paleis Soestdijk, is op een gespreid bedje en een geplaveide weg, naar het definitieve besluit gebracht.

En ik mag hopen, samen met die honderden woningzoekenden, dat een nieuwe raad hun zorgen net zo serieus neemt als het belang van deze projectontwikkelaar.

Voorzitter,

De plannen voor Soestdijk zijn enorm. Mijn overtuiging blijft dat fracties te weinig oog hebben voor de ontwikkelingen die we mogelijk maken op de Parade. Een hotel van 120 kamers, ondersteunende horeca en retail en de vele evenementen, dat alles bij elkaar gaat een groot effect hebben op de natuur en de omgeving van het Landgoed.

En in die omgeving wonen onze inwoners. Inwoners die zich door ons onvoldoende gehoord voelen. Die zich onvoldoende serieus genomen voelen en die zich voor een voldongen feit gesteld voelen, dat de projectontwikkelaar alles mag en zij vooral niet moeten zeuren.

Want we vinden die evenementen toch allemaal leuk? Een concertje in de voortuin. Een operaatje in de achtertuin.

Maar daar zit de pijn niet voorzitter. De pijn zit niet in die incidentele grote evenementen, waar veel geluid is en waar veel verkeer is. De echte pijn zit in de structurele stroom bezoekers die straks over het Landgoed zullen trekken. De structurele stroom bezoekers die een hotel van 120 kamers moet vullen. De structurele stroom bezoekers die straks het auditorium dagelijks moet vullen, de structurele stroom bezoekers die straks de restaurants moeten vullen.

Daar maken zij zich zorgen over. Of dit niet onredelijk ten koste gaat van hun woonplezier. Of dit niet onredelijk ten koste gaat van de schoonheid van onze natuur.

Voorzitter,

Dat dit dossier omvangrijk zou worden was mij vooraf duidelijk, dat dit dossier ingewikkeld zou worden was mij vooraf duidelijk, dat ondersteuning op dit ingewikkelde omvangrijke dossier noodzakelijk was, was mij vooraf duidelijk.

Het feit dat de raad zich, op mijn voordracht, heeft laten bij staan door een adviseur was zeer verstandig. Nodeloze discussies over de onduidelijkheid van opbrengsten van het Alexanderkwartier, de onduidelijkheid van de evenementen en de zekerheid die gesloten overeenkomsten ons bieden zijn ons bespaard gebleven.

En ik sluit dit dossier af, met de stellige overtuiging, dat zonder deze adviseur het bestemmingsplan vele male slechter zou zijn. De toekomst van onze flora en fauna nog slechter zou zijn. Dat evenementen veel slechter geregeld zouden zijn.

Wel moet ik, teleurstellend constateren, dat als het puntje bij het paaltje komt. Ook het advies van onze eigen adviseur door voorstanders in de wind geslagen wordt. Waar HBR-advocaten duidelijk stelt dat het amendement met betrekking tot de helderheid over de financiën nog niet volledig is verwerkt, hoorde ik partijen vorige week zeggen: “We moeten de projectontwikkelaar wel laten ondernemen.”

Ik vind dat we met een projectontwikkelaar duidelijke afspraken moeten maken. Zodat elke cent die verdiend wordt met de opbrengsten van het Alexanderkwartier, in de renovatie van het landgoed gaat.

Dat is, wat alle fracties, hier in september om het hardst geroepen hebben. Dag mag geen holle frase blijken en mooie woorden om onze inwoners stil te houden.

Voorzitter,

In dit omvangrijke dossier zou ik nog even door kunnen gaan.

• Over de MER-uitgangspunten en hoe het standpunt van het college van geen kant klopt. Voorzien van irrelevante uitspraken en mooie praatjes die afleiden van de realiteit. De realiteit dat we hier gewoon een Hotelcomplex realiseren.
  • Over de missende evenementenbezoekers in de stikstofberekening, die op een slinkse manier buiten de plannen gehouden zijn.
  • De toekomstige openstellingen van het landgoed waarover geen harde afspraken gemaakt zijn en dus voor de toekomst niet gegarandeerd.

Het laatste woord is vanavond niet gesproken. Een besluit vanavond leidt morgen niet tot een renovatie van het Landgoed. Het leidt naar de Kneuterdijk 22 in Den Haag.

Voorzitter. Het besluit wat vanavond valt, is in een democratisch proces tot stand gekomen. Een democratisch proces wat komt met verantwoordelijkheden.
Want met het vaststellen van het bestemmingsplan vanavond, verdwijnen niet de zorgen van onze inwoners.

De zorgen van Marianne Beekmans, Connie Brood en Michael Smit over de te verwachte overlast door de vele evenementen.

De zorgen van Paul van Hutten en Marina Jonxis over de toekomst van ons prachtige Baarnse Bos.

De zorgen van de NMU, Utrechts Landschap en Stichting Natuur en Landschap Lage Vuursche over de effecten op de kwetsbare flora en fauna in dit gebied.

Wat mij betreft stopt politieke betrokkenheid niet bij de euforie van de overwinning of de teleurstelling van een nederlaag. Die betrokkenheid gaat door, omdat inwoners mijn steun de komende jaren nog hard nodig hebben. En waarschijnlijk het laatste woord in deze raad ook nog niet gesproken is over dit onderwerp.

Voorzitter, in juli 2015 bracht de Ronde Tafel Paleis Soestdijk haar advies uit. Een aantal daarvan:

• Het ensemble van paleis, park en bos is van grote cultuurhistorische waarde en behoort dus als geheel bijeen te blijven.Ik moet constateren, in de ruilovereenkomst tussen Staatsbosbeheer en de MBE, waarin een eerste recht van koop is opgenomen voor het Paleisbos. Dat het landgoed al opgedeeld is, nog voordat het bestemmingsplan is vastgesteld.
  • Het landgoed moet toegankelijk blijven voor het publiek.Ook hier heb ik uit de raad, grote woorden over gehoord. Maar de conclusie moet zijn dat het advies wat door HBR-advocaten hierover gegeven is, onvoldoende is overgenomen door het college en dat de partijen die dit om het hardst riepen, het wel prima vinden.
  • Het landgoed zelf maakt deel uit van het Natuur Netwerk Nederland. Dit onderstreept de natuurlijke kwaliteiten, geeft flora en fauna voorrang bij nieuwe ontwikkelingen en stelt daarmee eisen aan het gebruik.”Bij alle nieuwe ontwikkelingen die we mogelijk maken, hebben we flora en fauna nergens voorrang gegeven. En we stellen al helemaal geen eisen aan het gebruik.

Toen ik vorige week, met betrekking tot de opbrengsten van het Alexanderkwartier, eisen wilde stellen kwam het hoge woord er eindelijk uit.

‘Laat de ondernemer, ondernemen.’

Naar deze show hebben we blijkbaar de afgelopen jaren zitten kijken.

Laat de ondernemer, ondernemen.

Voorzitter, na vanavond kan het weer gaan over de onderwerpen die onze inwoners elke dag bezighouden.

• Een duurzame koers die maakt dat Baarn in 2030 klimaatneutraal is.
  • Een energietransitie die voor iedereen werkt en voor iedereen betaalbaar is.
  • Voldoende betaalbare woningen voor de vele woningzoekenden.
  • Bereikbare zorg en een aanpak waarbij preventie voorop staat.
  • Een gemeente die er is voor onze inwoners, luistert naar hun zorgen en meedenkt in oplossing.

Ik verwacht daarin net zoveel daadkracht, als dat partijen in het dossier Soestdijk hebben laten zien.

Dat maakt Baarn Duurzaam, Eerlijk en Fatsoenlijk. En dan ligt er een mooie toekomst voor ons.

Wie ben je? Mijn naam is Mark Eijbaard. Samen met mijn vrouw Carola en zoon Tijmen woon ik in Baarn. Sinds juni 2022 ben ik met veel plezier wethouder in ons prachtige dorp. Waar word je opgetogen van? De kleine dingen in het leven. Ik kan enorm genieten van een rondje op de fiets met