Zorgen om beschermd dorpsgezicht Rode Dorp

Door Svenja de Groot op 8 februari 2018

In het voorjaar van 2017 is in een zijtuin van een huurwoning aan de Mauvestraat een portocabin geplaatst. De Mauvestraat is onderdeel van het beschermd dorpsgezicht Rode Dorp. Wij maken ons zorgen om de bescherming van het dorpsgezicht nu blijkt dat voor een dergelijke portocabin een vergunning verleend wordt.

Er is in april 2017, dus na het plaatsten,  door de huurders een (omgevings)vergunning aangevraagd voor het bouwwerk. Eind 2017 is deze vergunning verleend.

Het plaatsen van de portocabin is in strijd was met het bestemmingsplan, want daarin is opgenomen dat de bestemming van dit deel van Baarn (het Rode Dorp) ‘wonen’ is.  De vergunningsaanvraag is dus eigenlijk een verzoek tot afwijking van het bestemmingsplan. De huurder is voornemens een nagelstudio te beginnen in de portocabin.  Achteraf een vergunning aanvragen en een vergunning aanvragen die afwijkt van het bestemmingsplan mag. Er zijn gemeenten die extra kosten vragen voor dit eerste, om zo te voorkomen dat men eerst gaat bouwen en dan achteraf de vergunning aanvraagt. Dat doet de gemeente Baarn niet.

Voor het afwijken van het bestemmingsplan, legt de gemeente de vraag voor aan de Welstandscommissie. Zij geven een advies of het plan past binnen de ruimtelijke kwaliteit van het Rode dorp. De welstandscommissie heeft besloten dat de portocabine mag blijven staan mits de gevels bekleed worden met horizontale houten delen, zwart of antraciet. De dakranden moeten ook in een donkere kleur worden geschilderd. Kortom, de portocabine was te industrieel en dat past niet in het Rode Dorp. Of de portocabin met horizontale zwarte of antraciete delen wel past in Het Rode Dorp vragen wij ons ook af, omdat in deze buurt vooral veel steen in combinatie met de kleuren groen en beige voorkomt.

Het Rode dorp is gebouwd tussen 1920-1921 door de socialistische Arbeiders. De buurt is aangewezen als beschermd dorpsgezicht; de panden hebben een monumentale status. Deze buurt is zorgvuldig ontworpen in een ensemble met gesloten straatwanden, zorgvuldig vormgegeven hoekpanden en voortuinen. Deze buurt omvat uit twee complexen, elk rond een centraal groen plantsoen. Kenmerkend is de architectuur in Amsterdamse Schoolstijl met baksteen en steile daken. (…) Is te lezen in de Nota Ruimtelijke Kwaliteit Baarn (14 januari 2014). Ook is er te lezen dat: ‘De eenheid in architectuur en openbare ruimte-inrichting leidt tot een sterke ensemblewerking’. Er wordt opgeroepen om bij te blijven dragen aan de sterke ensemblewerking en de samenhangende architectuur binnen de buurt. Bijvoorbeeld: ‘houd bij nieuwe ontwikkelingen de oorspronkelijke rooilijnen aan, handhaaf de duidelijke oriëntatie van de bebouwing op de openbare ruimte’. Maar zeker niet onbelangrijk: ‘zorg dat bouwkundige toevoegingen of aanpassingen passen in de stedenbouwkundige structuur en aansluitingen op de typologie, de detaillering en het materiaalgebruik’.

Wij maken ons zorgen om de uitstraling van de portocabin in het beschermde dorpsgezicht. De Nota Ruimtelijke Kwaliteit Baarn is opgesteld om de hoge kwaliteit van wonen in de gemeente te behouden en mogelijk te versterken. De aanpassingen die aan de portocabin gedaan moeten worden passen wat ons betreft niet binnen de bestaande samenhangende architectuur.

Svenja de Groot

Svenja de Groot

Wie ben je? Ik ben Svenja de Groot, 31 jaar moeder van twee jongens. Ik ben geboren in Delft, opgegroeid in IJsselstein en woon sinds 2013 in Baarn. Waar word je opgetogen van? Ik houd enorm van sporten en ben ontzettend blij met alle verschillende sport mogelijkheden die Baarn te bieden heeft. Al kan dit

Meer over Svenja de Groot