Door op 2 december 2015

Waarom de uitbreiding van de Trits van de agenda werd gehaald

Afgelopen woensdag stemde de fractie van de Partij van de Arbeid ermee in om het voorstel over de Trits van de agenda te halen. Ik leg u graag uit waarom wij dat deden. Ik neem grote afstand van de collega-raadsleden die volkomen onterecht roepen dat er bij dit onderwerp sprake zou zijn van politieke spelletjes of eigen belangen. Daar is absoluut geen sprake van. Met hun opmerkingen voeden ze onterechte het idee dat we niet het algemeen belang in het oog hebben gehad bij het van de agenda halen van dit punt. Dat is absoluut niet het geval.

Zorgvuldig

We hebben het punt niet van de agenda gehaald omdat we tegen de Trits of een uitbreiding van de Trits zijn. In tegendeel. De Trits is heel belangrijk voor de Baarnse samenleving en we zijn er trots op dat we zo’n goed functionerende sportaccommodatie hebben in Baarn. Juist daarom vinden we het als PvdA-fractie van groot belang om een beslissing over de uitbreiding zorgvuldig te nemen.

Onduidelijkheid

Aanvankelijk was ons eerste indruk op het voorstel om de Trits uit te bereiden positief. Natuurlijk willen we de Trits de extra ruimte geven die ze nodig hebben. Toen we alle informatie tot ons namen om tot een goede afweging te komen, bleef er echter op een aantal punten onduidelijkheid.

Er is op geen enkele manier uitgezocht welke andere mogelijkheden er zijn voor de Trits. Hoewel er  in de afgelopen jaren geïnvesteerd is in het pand, is het al wel een ouder pand. De eisen die we tegenwoordig stellen aan een sportaccommodatie zijn anders dan 20 (zwembad) en 40 (sporthal) jaar geleden. Wij hebben ons afgevraagd of het dan wel verstandig is om een ruimte toe te voegen aan een pand dat, wellicht in zijn geheel, niet meer zo lang mee kan gaan.

Ook bleef onduidelijk welke mogelijkheden andere beschikbare ruimtes in Baarn hebben om de overcapaciteit bij de Trits op te vangen. De uitbreiding vraagt een grote investering. Is dat verantwoord terwijl er tegelijk in Baarn ook andere ruimtes deels leeg staan? Uit de informatie die we hebben ontvangen kwam een wisselend beeld. Daarbij speelt ook de huidige gemiddelde bezettingsgraad van de Trits (bijna 44%’) een rol. De vraag die onbeantwoord bleef is: worden de in Baarn beschikbare ruimtes optimaal benut?

Onderzoek

Er waren nog meer vragen, maar deze twee onduidelijkheden maakten dat wij afgelopen woensdag geen besluit konden nemen. Samen met D66, LTS, GroenLinks en ChristenUnie/SGP hebben we het college opdracht gegeven om, in brede zin, de mogelijkheden voor verbouw of nieuwbouw van de Trits te onderzoeken om een toekomstbestendig duurzaam multifunctioneel sportcentrum te realiseren dat recht doet aan alle gebruikers en sporters in Baarn.

Dat het punt nu van de agenda werd gehaald betekent niet dat de uitbreiding er nooit kan komen. Als het onderzoek in de eerste helft van 2016 is afgerond kan de raad alsnog een besluit nemen. We beschikken dan wel over de benodigde informatie. Het kan dan nog steeds zo zijn dat de uitbreiding plaatsvindt zoals voorgesteld.

Geen afstel

Dat had overigens niet gekund als we het punt op de agenda hadden laten staan. Dan was er waarschijnlijk een meerderheid tegen het voorstel geweest. Een afspraak die we in de gemeenteraad hebben is dat we een ongewijzigd voorstel niet binnen een jaar nogmaals op de agenda zetten. Dan hadden we dus zeker een jaar moeten wachten voordat we het opnieuw zouden kunnen behandelen.

Als PvdA-fractie vinden het onze taak om met de gemeenteraad een zorgvuldige afweging te maken op basis van volledige informatie. De teleurstelling dat dit besluit daarom nu uitgesteld is snappen we goed. Als we straks de meest duurzame en toekomstbestendige oplossing kiezen is dat het wachten hopelijk waard geweest.