Voortgang Baarnsche Zoom

Door Ton van der Linden op 1 juni 2020

Het is al weer bijna een half jaar geleden dat wij jullie hebben bijgepraat over de ontwikkelingen op de Baarnsche Zoom. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er ondanks de coronacrisis, waarin wij nu leven, niets is gebeurd.
Wat is er in de afgelopen maanden voornamelijk door de gemeente, college en ambtenaren, gedaan? Er is overleg geweest met de andere grondbezitter, de Kroymans groep, om de hele ontwikkeling en de realisatie aan te besteden en wel op een wijze dat het financiële risico komt te liggen bij de ontwikkelaar. En hier hebben zij mee ingestemd.

Ruimtelijk kader

De gemeenteraad heeft deze week een voorstel aangenomen om een ruimtelijk kader op te stellen voor de nieuw te bouwen wijk. Projectontwikkelaars zullen zich moeten conformeren aan een fors aantal eisen welke door de raad al eerder zijn gesteld, denk aan betaalbare woningen in de sociale sector en woningen voor de middengroepen, woningen waar nu een groot tekort aan is. Verder willen wij dat het een echte duurzame wijk wordt. Voor het opstellen van dit ruimtelijk kader wordt door de gemeente een aanzienlijk bedrag vrijgemaakt, wanneer dit kader bekend is kunnen projectontwikkelaars een bieding doen, en zij maken een plan in detail. Dit plan wordt vervolgens aan de raad ter goedkeuring voorgelegd.

Zijn er geen negatieve punten?

Ja die zijn er natuurlijk nog steeds, denk aan het fijnstof komende vanaf de A1, maar we moeten niet vergeten dat hoewel de fijnstof op de locatie hoog is, dit (helaas) niet hoger is dan elders in Baarn. Het is dan ook maar te hopen dat een van de weinige positieve punten van de huidige crisis, te weten minder autoverkeer en dus minder uitstoot van fijnstof een blijvend positief punt zal zijn. Daarnaast zal het gebruik van elektrische auto’s in ieder geval een lagere uitstoot met zich meebrengen, maar dat is lange termijn denken en een groot aantal elektrische auto’s zullen niet voor 2030 over de A1 rijden. En als alles meezit dan zullen wij jullie in het 4e kwartaal van 2020 verder informeren.

Ton van der Linden

Wie ben je? Mijn naam is Ton van der Linden. Ik ben in 1951 geboren in Amsterdam en sinds 1982 woonachtig in de Componistenbuurt, gehuwd met Anita, was voorheen werkzaam als controller in een handelsonderneming, van 2006 tot 2014 raadslid en van 2014 tot 2022 steunfractielid. Een jaar geleden dacht ik voorgoed afscheid te hebben

Meer over Ton van der Linden