Door op 10 mei 2014

Schrap belachelijke regels kinderpardon

Kinderen die hier geboren zijn, hier al jaren wonen, naar school gaan, sporten, vriendjes hebben en alle dingen doen die kinderen doen. Nederland is hun thuis. Het land waar hun ouders vandaan komen kennen ze nauwelijks. Toch verblijven ze hier illegaal.

Vorig jaar werd het kinderpardon aangenomen. Kinderen die langer dan vijf jaar in Nederland verblijven hebben recht op een verblijfsvergunning. Staatssecretaris Teeven zegde op verzoek van de PvdA toe dat hij de regeling ruimhartig zou toepassen. De VVD ging met tegenzin akkoord. Later noemde Teeven het kinderpardon zelfs ‘het zuur’.

600 kinderen kregen geen verblijfsvergunning omdat zij niet binnen de regels van het kinderpardon vielen. Ze stonden bijvoorbeeld niet onder rijkstoezicht, woonden niet gedurende hun hele verblijf in Nederland in een asielzoekerscentrum. Een belachelijke regel, want veel gezinnen werden door de overheid uit het asielzoekerscentrum gezet. Anderen regelden zelf een verblijf en werden begeleid door lokale stichtingen.

Tweede Kamerlid Jeroen Recourt voegde er toen al aan toe dat de regeling ook zou moeten gelden voor kinderen die (tijdelijk) niet onder rijkstoezicht hebben gestaan, maar bijvoorbeeld door lokale stichtingen werden begeleid.  Op initiatief van burgemeester Ostendorp van Bunnik hebben ruim 200 burgemeesters een petitie getekend om Teeven te vragen het kinderpardon eerlijker uit te voeren. Ik ben heel blij dat onze burgemeester Roëll de petitie getekend heeft. Ook in Baarn wonen  kinderen die buiten het kinderpardon dreigen te vallen.

Kinderombudsman Dullaert kwalificeerde de uitvoering van het kinderpardon als ‘idioot’. De PvdA-ledenraad nam een motie aan voor een ruimhartigere uitvoering van het kinderpardon. Pijnlijk vond ik het dat onze partijleider Diederik Samsom de afgelopen week zijn vertrouwen in de goede uitvoering van het pardon door Teeven uitsprak. Ik heb daar niet zoveel vertrouwen in, nu zoveel aanvragen zijn afgewezen en als ik zie hoe star Teeven volhoudt dat hij de uitvoering van het kinderpardon niet gaat wijzigen.

Ik heb de petitie getekend voor een eerlijker kinderpardon. Veel andere Baarnaars lieten via twitter al weten ook de petitie te tekenen. Teken jij ook? Voor kinderen zoals Shenjun en Dennis, maar zeker ook voor die kinderen die de publiciteit niet halen, maar in onzekerheid verkeren over hun verblijf hier terwijl ze net zo Nederlands zijn als mijn eigen dochters.