Nieuwbouw op het terrein van het gasontvangstation

Door Ton van der Linden op 31 januari 2021

Afgelopen woensdag (27januari) is in de raad een keuze gemaakt voor de bebouwing van het vrijkomende terrein Gasontvangstation. En we mogen wel zeggen eindelijk is aan een zich voortslepende fout een einde gekomen. Op deze fout, die Baarn veel geld heeft gekost, ga ik niet verder in. In een vlek moet je niet wrijven.

Scenario

Er kon uit een drietal scenario’s gekozen worden en wel bouw van een zestal tweekappers een aantal sociale eengezinswoningen of een woon-zorg locatie voor jongeren.
Op het terrein zal zoals al in 2017 toegezegd 100% sociaal gebouwd worden. En het zijn niet de sociale eengezinswoningen waar een grote behoefte aan is in Baarn geworden, maar de woon-zorg locatie voor jong volwassenen, een soort woningen waar ook een duidelijke vraag naar is in Baarn. Er is op dit moment eigenlijk nergens in Baarn, in tegenstelling tot omliggende gemeenten, zo een voorziening.

Er komen ongeveer 16 wooneenheden van 50m². Voor de realisering zal de stichting Baarnhuis de partij zijn die gaat meewerken aan de realisatie. Deze stichting zoekt immers kleinschalige woonplekken voor jongvolwassenen met een verstandelijke beperking die niet volledig zelfstandig kunnen wonen.

En toch maar even op de website van de stichting gekeken en daar staat letterlijk:
Wij zijn een groep ouders van een kind met een (verstandelijke) beperking. De kinderen wonen nog thuis, kunnen veel maar hebben aandacht en soms hulp nodig. Als ouders komen we in een leeftijdscategorie waarbij we gaan nadenken over een volgende levensfase, hierbij hoort natuurlijk de overweging dat wij niet altijd voor onze kinderen kunnen blijven zorgen. De zorg op termijn overdragen op onze andere kinderen of familieleden legt een zware wissel. Daarom willen we proactief bekijken of we gezamenlijk een veilige begeleide woonomgeving kunnen creëren. Als initiatienemers hebben de ouders de stichting BaarnHuis opgericht.

En als dit geen 100% sociaal initiatief is dan weten wij de fractie van de PvdA Baarn het niet meer.

Baarnsche Zoom

En waar komen dan de noodzakelijke sociale eengezinswoningen, waar wij zo hard voor strijden? Deze komen onder meer in het plan Baarnsche Zoom.

Ook zal er nu een eindelijk een begin gemaakt worden met de zeer gewenste doorstroming in Baarn. Eemland wonen wil negen appartementen in het gebouw de Loef, nieuwbouw appartementen langs de Drakenburgerweg, reserveren voor inwoners die een sociale eengezinswoning achterlaten. En dan komen een aantal jonge gezinnen in Baarn in aanmerking voor de door hen fel begeerde woning met een tuin.

Dit is natuurlijk maar een druppel op een gloeiende plaat maar dan denk ik maar aan een oud gezegde “de gestadige druppel doet de steen uithollen” of te wel dit is zeker een positief begin.

Ton van der Linden

Wie ben je? Mijn naam is Ton van der Linden. Ik ben in 1951 geboren in Amsterdam en sinds 1982 woonachtig in de Componistenbuurt, gehuwd met Anita, was voorheen werkzaam als controller in een handelsonderneming, van 2006 tot 2014 raadslid en van 2014 tot 2022 steunfractielid. Een jaar geleden dacht ik voorgoed afscheid te hebben

Meer over Ton van der Linden