Gemeenschappelijke regelingen

Door Ton van der Linden op 29 januari 2020

Terwijl de raad begin januari uitgebreid discussieert over wel of niet bouwen van een nieuw cultuurhuis op de Brink wordt haast ongemerkt door de gemeenteraad geloodst een “rupsje nooit genoeg” anders gezegd een drietal gemeenschappelijke regelingen.

Allereerst wat is een gemeenschappelijke regeling

Baarn is een kleine gemeente en om een aantal taken goed uit te voeren is het verstandig om met andere gemeten samen te werken. Denk aan taken zoals ophalen van vuilnis, veiligheid ( de brandweer), GGD, automatisering, uitvoering van de bijstand en zo zijn er nog een paar meer. Doel is door samenwerking een grotere efficiency en kostenbesparing te bereiken. En in de eerste jaren gaat dat ook wel goed. Tot er een moment komt en de regeling zich groter voelt dan de gemeenten waarvoor men werkt.
Wat gebeurd er: de kosten rijzen de pan uit en alle gemeentes accepteren dit haast als vanzelf. Een paar cijfers als voorbeeld:
Kosten regelingen en dan laat ik de bijstand buiten beschouwing voor Baarn in 2018 € 5.7 miljoen en in 2020 begroot op bijna € 6.6 miljoen een stijging van bijna 15% En een dergelijk bedrag is meer dan 10% van de begroting voor de gemeente Baarn.

Wat willen wij

Wij, vinden dat deze exorbitante stijgingen moeten stoppen, een stijging met maximaal de inflatie is in onze ogen nog net aanvaardbaar.
Wij hebben dan ook bij de raadsvergadering van januari een aantal amendementen ingediend om bij de regelingen welke dan aan de beurt zijn aan te dringen op een maximale verhoging van de kosten voor Baarn met niet meer dan de inflatie of te wel 1.4%.
Als de regeling meer geld nodig heeft dan zoeken ze het maar in hun eigen uitgaven dat moeten wij de inwoners ook doen bij een kostenstijging, als levensmiddelen duurder worden staat de werkgever ook niet klaar om bij een eerste signaal de lonen even collectief te verhogen.

Ton van der Linden

Wie ben je? Mijn naam is Ton van der Linden. Ik ben in 1951 geboren in Amsterdam en sinds 1982 woonachtig in de Componistenbuurt, gehuwd met Anita, was voorheen werkzaam als controller in een handelsonderneming, van 2006 tot 2014 raadslid en van 2014 tot 2022 steunfractielid. Een jaar geleden dacht ik voorgoed afscheid te hebben

Meer over Ton van der Linden