De jeugd heeft de toekomst (en binnenkort ook een hangplek)

Door Priscilla Patrick op 22 juni 2023

De Partij van de Arbeid Baarn wil jongeren de ruimte blijven geven om elkaar te ontmoeten. Op een veilig plek waar zij zichzelf prettig voelen, maar anderen geen overlast bezorgen. In de Perspectiefnota 2024-2027 wordt geld gereserveerd om dat te gaan realiseren. Ons steunfractielid met portefeuille Jeugd, Priscilla Patrick vertelt hoe we dat voor elkaar hebben gekregen:

Samenkomen
Voor de jeugd van 14 tot 18 jaar is te weinig geregeld binnen Baarn. Zij mogen nergens samenkomen, omdat dat gezien wordt als bedreigend en overlast. Ook met z’n allen bij iemand thuis zitten kan niet iedere dag of is soms zelfs niet wenselijk wegens huiselijke situaties. Daarom diende de Partij van de Arbeid in januari 2022 een motie in met de vraag aan het college om te onderzoeken wat jongeren zelf willen, wat er volgens de jeugd ontbreekt in het aanbod van voorzieningen.

Pizza-avonden
Dat brede onderzoek ‘Jongeren & Voorzieningen’ is inmiddels uitgevoerd in opdracht van de gemeente door bureau Young Inspirations. Jongeren uit alle wijken en buurten in Baarn zijn vragen gesteld over het aanbod van activiteiten en voorzieningen en of deze wel aansluiten bij hun behoefte en belevingswereld.

Al in 2017 hield de Partij van de Arbeid op eigen initiatief een soortgelijk onderzoek onder de doelgroep. Door langs te gaan bij de bekende, ‘natuurlijk ontstane’ hangplekken en het organiseren van pizza-avonden, gingen wij in gesprek met de jongeren. Veel van de conclusies uit ons eigen onderzoek, zien we nu terug in het onderzoek van Young Inspirations.

Jeugdhonk
De jeugd heeft eigenlijk niet veel nodig, is onze ervaring. Ze willen graag een schone, overdekte hangplek, natuurlijk met WiFi. Een plek waar ze niet als lastig worden ervaren en mogen samenkomen. Aan ons verzoek dat in 2017 is neergelegd bij het toenmalige college om hangplekken te creëren, is destijds geen gehoor gegeven.

Wel is er in 2017 het Jeugdhonk gekomen, dat twee middagen per week open is onder begeleiding van Nationaal Bureau sport Stimulering en betrokkenheid van Pit Baarn. Jongeren tussen de 10 en 17 jaar oud kunnen daar kosteloos terecht en meedenken over de activiteiten. Veel gehoord commentaar is dat het heel erg gericht is op sportactiviteiten. Jongeren die meededen aan het recente onderzoek van Young Inspirations gaven aan dat ze bijvoorbeeld graag meer festivals en filmavonden zouden willen. Of een friscafé. Vraag het de jongeren en de ideeën komen gewoon naar je toe.

Hangplekken
In de Perspectiefnota 2024-2027 wordt gelukkig nu wel geld gereserveerd om hangplekken voor jongeren te creëren. En ik ben zo trots dat we dat hebben bereikt, want op deze leeftijd is het belangrijk om samen te kunnen komen met leeftijdsgenoten. Juist in die contacten leren ze sociale vaardigheden en vinden ze steun bij elkaar. Dat is ook belangrijk voor hun ontwikkeling om de overgang naar volwassenheid te kunnen maken.

Plek in het centrum
In de Perspectiefnota staat verder dat we het centrum van Baarn levendiger willen maken. Hoe mooi zou het zijn om ook in het centrum een plek te maken waar zowel jong als oud samenkomt. We willen onze jeugd toch in Baarn houden? Ook daar ga ik mij als steunfractielid weer hard voor inzetten, want de jeugd heeft de toekomst in ons mooie dorp.

Priscilla Patrick

Wie ben je? Ik ben Priscilla Patrick en ben bijna 54 jaar 😊. Ik ben geboren in Bussum en met mijn 6e jaar naar Baarn gekomen. Vanaf 1993 heb ik 10 jaar doorgebracht in Duitsland, Amerika en Engeland en ben weer veilig in 2003 naar Baarn teruggekomen. Ik werk als Managementassistent voor Belastingen (Waternet), vertegenwoordig

Meer over Priscilla Patrick