Belangrijke stap in ontwikkeling Bosje van IJssendijke

Door Valentijn Brinkman op 3 maart 2024

“Wij zijn van mening dat anno 2023 de zeggenschap betreffende de invulling van het terrein niet meer voorbehouden zou moeten zijn aan de erfgenamen, maar dat er een overdracht zou moeten plaatsvinden van alle rechten aan de Gemeente Baarn”.

Aldus de erfgenamen van Mej. Van IJssendijke in de brief die zij aan de gemeente Baarn stuurden. En zij vervolgen daarna: “De gemeente kan dan in samenspraak met zijn inwoners zelf bepalen welke voorzieningen op het terrein kunnen worden gerealiseerd”.

De erfgenamen tonen hiermee een groot gevoel van maatschappelijke verantwoordelijkheid die indruk maakt.

En we vinden het verstandig dat wethouder Eijbaard met hen tot een vaststellingsovereenkomst is gekomen en dat daarmee een gang naar de rechter wordt voorkomen.

Dit betekent dat er snel kan worden overgegaan naar waar we dit traject voor zijn gestart: Het behouden van een uitgebreid medisch centrum met poliklinieken in Baarn. Aan ruimte voor aanvullende zorginstellingen als fysiotherapeuten, huisartsen en andere zorgverleners. Aan ruimte voor zorg-wonen. Woningen waaraan in dit dorp een enorme behoefte is.

Het is begrijpelijk dat er zorgen en kritiek zijn over de ontwikkeling van een gebied, maar het is belangrijk om bij de feiten te blijven en te erkennen dat dit akkoord tot stand is gekomen na zorgvuldige onderhandelingen met de erfgenamen en altijd met het oog op het algemeen belang.

Met het voorstel om een budget van € 375.000 beschikbaar te stellen voor de uitvoering van de vaststellingsovereenkomst is onze fractie akkoord gaan. Dit bedrag zal worden onttrokken uit de algemene reserve en zal later worden aangevuld door de opbrengsten van de nieuwe erfpachtuitgifte. Hierdoor worden de kosten gedekt zonder extra lasten voor onze inwoners.

Valentijn Brinkman

Wie ben je? Mijn naam is Valentijn Brinkman-Koopal en ik voel me vereerd om te mogen wonen in deze prachtige gemeente. Ik ben geboren op 29 juni 1989 en sinds mei 2021 woonachtig in het centrum van Baarn, samen met mijn vrouw Lisette. Ik werk als professional sales consultant bij Manpowergroup in de regio Noord-Holland

Meer over Valentijn Brinkman