Theaterdiscussie blijkt reizend circus te zijn…

Door Mark Eijbaard op 28 mei 2020

Opnieuw gaat een ruime meerderheid voor uitstel van de vernieuwbouw van ons prachtige theater aan de Rembrandtlaan. Opnieuw gaan we vele duizenden euro’s gemeenschapsgeld uitgeven voor onderzoeken waarvan de uitkomsten al bekend zijn. Het is te duur, we kunnen het niet betalen en het is niet realistisch op die plek.

Al bij de behandeling van dit onderwerp, begin 2019, was onze fractie helder. De bouw van een theater in het centrum gaat meer dan 10 miljoen euro kosten en dat vinden wij een onverstandige investering. Daarmee krijgen we misschien een cultuurhuis op de Brink, maar verliezen we ons prachtige theater en de zo nodige bibliotheek.

De voorstanders, met de geuzennaam ‘Dromers’, grijpen elke kans aan om te pleiten voor een theater op de Brink. Het helpt de ondernemers in de winkelstraat. Iedereen in Baarn wil een theater op de Brink en zo krijgen we ruimte op de Rembrandtlaan voor een mooie woningbouwlocatie. En woningen vinden zij heel belangrijk. Des te opmerkelijk dat twee van deze partijen (VoorBaarn en GroenLinks) bij het volgende punt tegen het realiseren van 500 woningen (!!!), waarvan een aanzienlijk deel in de sociale sector, stemden. Partijen die zo hoog opgeven over de noodzaak van woningbouw, moeten dat laten blijken in hun stemgedrag en niet in mooie woorden. Daar kun je niet in wonen.

De Partij van de Arbeid is niet tegen het realiseren van een theater op de Brink, maar alle scenario’s wijzen uit dat deze plannen onrealistisch zijn.

Geld

De nieuwbouwplannen van JeeGee Vastgoed, die nog steeds flink gepromoot worden door VoorBaarn, kosten de gemeente ruim 18 miljoen euro. De nieuwbouw aan de Hoofdstraat 1 (huidige locatie Bibliotheek) kost, na een eerste inschatting, rond de 11 miljoen. Maar hier moet nog aan gerekend worden.

Parkeren

In de directe omgeving van de Brink, zowel voor het Arcadeplan als het plan op de Hoofdstraat, is onvoldoende parkeergelegenheid rondom de Brink. In de analyse die gemaakt is wordt gesteld dat er in een straal rondom de Brink voldoende plek is en dat bezoekers kunnen parkeren op het Laanplein bij de Aldi en de Jumbo.
De afgelopen keren is dit in de discussie niet naar voren gekomen, maar wij vinden het onrealistisch om te denken dat theaterbezoekers deze afstand (500m) willen lopen en voorzien daarom veel parkeerproblemen rondom aanliggende straten.

Wonen

Zowel op de locatie Arcade, als op de locatie Hoofdstraat 1, zullen bestaande appartementen plaats moeten maken voor het cultuurhuis. Effectief betekent dit dat op de locatie Rembrandtlaan maximaal 20 nieuwe woningen aan de woningvoorraad kunnen worden toegevoegd. Effectief zullen we zelfs enkel duurdere woningen toevoegen en gaan er 8 tot 18 betaalbare woningen voor Baarn verloren.
De zo mooi gepresenteerde woningbouwplannen in de cultuurhuisdiscussie zijn een wassenneus en een druppel op de gloeiende plaat! Voorstanders van betaalbare woningen voor inwoners van Baarn, moet werk maken van het woningbouwprogramma op de Baarnsche Zoom!

Uitstel tot december

We zullen in december zien waar het college mee komt en of de coalitiepartijen de rijen kunnen sluiten. En dat de draai die de fractie van de VVD gemaakt heeft, door weer voor uitstel en onderzoek te stemmen, er straks niet voor zorgt dat ze de OZB gaan verhogen!

Wie ben je? Mijn naam is Mark Eijbaard. Samen met mijn vrouw Carola en zoon Tijmen woon ik in Baarn. Sinds juni 2022 ben ik met veel plezier wethouder in ons prachtige dorp. Waar word je opgetogen van? De kleine dingen in het leven. Ik kan enorm genieten van een rondje op de fiets met