Begrotingstrucje om financiën op te poetsen

Door Mark Eijbaard op 28 oktober 2020

De begroting en de perspectiefnota zijn twee belangrijke momenten in het jaar. Momenten waarop we met ideeën en wensen de koers van het politieke beleid kunnen controleren en bijsturen.
Maar ook een moment waarop, traditiegetrouw, de Algemene Beschouwingen worden uitgesproken door politieke partijen. Waarin partijen hun beschouwing kunnen geven op de samenleving, hoe zij de wereld zien het komende jaar.

Voorzitter, zelfs in betere tijden, zit geen inwoner meer te wachten op lange verhalen met vergezichten door politici. En in de huidige tijd hebben de meeste wel wat anders aan hun hoofd.

En voorzitter, daarmee wil ik die visie op de wereld en, op onze schaal, voor Baarn, niet bagatelliseren. Politici over de hele wereld, op nationaal en lokaal niveau, proberen ervoor te zorgen dat we met elkaar door deze crisis heen komen. En daarmee is de boodschap en inhoud van ieders verhaal belangrijker dan ooit.

In ons verhaal zitten drie belangrijke kernwaarden.

De behoefte aan echte vrijheid

Dat je vrij bent om je leven in te richten, zonder bemoeienis van de overheid of de markt. Dat kan als we zeker zijn van ons bestaan.

Die vrijheid staat onderdruk. Met een overheid die beperkt hoe we samen kunnen komen. Die bepaalt wat wel en niet mag. Dat is voor nu vervelend, soms zelfs lastig. Maar we moeten ons aan de regels houden, zodat we de medewerkers in de zorg niet overbelasten en we mensen in de risicogroepen zoveel mogelijk gezond houden.

Maar corona brengt ook een ander risico met zich mee. Het risico op het onzichtbaar toe nemen van armoede. Gisteravond werden wij geïnformeerd over de voortgang bij de BBS. En ook de gevolgen van de coronacrisis kwamen aan bod. En als Partij van de Arbeid zijn we blij en hebben we waardering voor de inzet van de BBS. En ook van de inzet van Welzijn Baarn. Er wordt op dit moment keihard gewerkt om mensen niet uit het oog te verliezen, zodat ze niet, soms nog dieper, in de eenzaamheid belanden. Of doordat de financiële hulp nu even niet langs kan komen, het huishoudboekje verslechterd.
Maar we moeten ook constateren dat we sommige inwoners niet zo makkelijk meer kunnen bereiken en dat we die wel uit het oog verliezen. Dat het werk wat de medewerkers van de BBS eigenlijk niet zo makkelijk vanuit huis kan en dat de boodschap, werk zoveel mogelijk thuis, ervoor zorgt dat ze sommige inwoners hierdoor minder zien.
En daar zit een risico voorzitter, dat die mensen terugvallen of dieper in de problemen komen. Dat armoede en/of eenzaamheid toenemen en daardoor mensen verder van die samenleving af komen te staan, hun vrijheid wordt beperkt.
Maar we begrijpen ook dat de veranderingen bij de BBS tijd nodig hebben, maar we zouden wel de toezegging van de wethouder willen hebben, dat hij voor het einde van het jaar komt met een informatiebrief. Hoeveel mensen nu niet bereikt worden, enerzijds doordat ze uitzicht verdwijnen en zelf geen contact opnemen, anderzijds doordat ze niet digitaal genoeg zijn.
Op welke manier de BBS het komende jaar denkt het contact met deze inwoners te kunnen herstellen en welke middelen zijn nodig hebben om dit ook op een digitale manier te kunnen doen, als het devies ‘werk zoveel mogelijk thuis’, langer zal aanhouden.
Naar aanleiding hiervan kunnen we dan met elkaar het gesprek aan gaan om te kijken of en welke veranderingen we hierin willen.

Geluk nastreven door ons te verbinden met anderen.

Dat kan zitten in familie, zorgzaamheid en liefde. Met de start van de coalitie Een tegen eenzaamheid, moeten we zorgen dat iedereen zich gekend en erkend voelt en dat niemand zich alleen hoeft te voelen. En dat is, in deze tijd van corona belangrijker dan ooit.

Voorzitter, die verbinding is moeilijk op dit moment. We zien elkaar fysiek veel minder. En hoewel digitale vergaderingen en bijeenkomsten goed gaan, is het toch anders. En de mensen die je op dit moment extra ondersteunen, doordat ze je boodschappen doen, de hond uitlaten of je tuin aanvegen, kan je niet knuffelen om ze even te bedanken.
Die verbinding moeten we op dit moment even missen. Voorzitter er zijn veel mensen die zich inzetten om een ander te helpen.
Daarom zouden we het mooi vinden om dit jaar op 7 december, Nationale Vrijwilligersdag, iets extra’s te doen voor al deze vrijwilligers, om te laten merken dat we blij zijn dat ze er zijn en dat het belangrijk is wat ze doen. We zijn benieuwd hoe de rest van de raad hiernaar kijkt.

Menselijke waardigheid

Als mensen willen we er allemaal toe doen. In ons werk en in ons leven.

Daarom is het belangrijk dat niemand uit het zicht raakt, dat inwoners mee kunnen blijven doen in de samenleving. Dat we oog hebben voor de buurvrouw die wat minder buitenkomt. Voor de kinderen in gezinnen waar huiselijk geweld een probleem is. En dat de armoede regisseurs werk kunnen blijven maken van het verbeteren van de financiële positie van inwoners die het nodig hebben.

Voorzitter, dat is onze visie op de samenleving.

Daarmee zijn we nog niet aan het einde gekomen. Want ik heb nog een aantal opmerkingen, over de algemene reserve.

Opleuken van de financiën

Voorzitter, de financiële huishouding van de gemeente Baarn kenmerkt zich al bijna tien jaar door financieel consequent beleid. Inhoudelijk hoef je het niet overal mee eens te zijn, maar financieel hebben we het goed voor elkaar. Niet alleen tijdens de periodes waarin de Partij van de Arbeid in het college zat, maar ook daarna voorzitter. Dat hebben wij de afgelopen jaren meermaals gezegd.

En bij die beleidskeuzes horen ook financiële consequenties. En het is de taak van het college en in het bijzonder die van de wethouder van Financiën dat hij bewaakt dat wat we uitgeven, in lijn blijft met wat er binnenkomt. En dat het saldo van de Algemene Reserve op een acceptabel niveau blijft, of in ieder geval op lange termijn een acceptabele ontwikkeling doormaakt.
Voorzitter, de wethouder stelt voor, in deze begroting, om de Algemene Reserve, die onderdruk staan, wat op te poetsen. En hiervoor een boekhoudkundige truc toe te passen.

Om de kosten voor de lening van de NBS en de Brede School Noord te kunnen betalen hebben we de inkomsten uit de vrijkomende gronden in een reserve gestopt. Hiermee hebben we ervoor gezorgd dat we de komende jaren kunnen blijven voldoen aan onze betalingsverplichtingen en dat deze kosten geen invloed hebben op ons besteedbaar bedrag van de begroting. Hiermee bleef er geld over om werk te maken van armoedebestrijding, het laten meedoen van alle kinderen aan sportonderwijs en het onderhouden van al onze voorzieningen in Baarn.

Truc

Maar door deze boekhoudkundige truc van de wethouder, daalt ons besteedbaar inkomen, gaat geld wat juist nu naar onze inwoners moet, op aan kapitaallast. Maar worden wel de Algemene Reserve opgepoetst. En waarom is dit nu nodig voorzitter? De komende jaren staan er nog een aantal inkomsten te wachten, ik noem de verkoop van de locaties van de Gaspard en de Montiny en ook de Baarnsche Zoom kan flinke opbrengsten opleveren.
En als onze Algemene Reserve nu te laag zijn, doordat we de afgelopen jaren flinke verliezen hebben gemaakt, dan is deze truc slechts een doekje voor het bloeden en pakken we, de blijkbaar broodnodige financiële hervormingen niet aan.

En er ontstaat een ongewenst bij-effect. We kunnen dit geld opeens twee keer gaan uitgeven. 1 keer, doordat we nu de kapitaallast uit de begroting moeten gaan betalen. 2 keer, doordat er nu ruimte ontstaat om het bedrag wat in de Algemene Reserve gestort wordt, vrij te besteden is. Bijvoorbeeld aan de financiering van een theater op de Brink.

Wie ben je? Mijn naam is Mark Eijbaard. Samen met mijn vrouw Carola en zoon Tijmen woon ik in Baarn. Sinds juni 2022 ben ik met veel plezier wethouder in ons prachtige dorp. Waar word je opgetogen van? De kleine dingen in het leven. Ik kan enorm genieten van een rondje op de fiets met