Theaterbudget beschikbaar gesteld

Door Mark Eijbaard op 22 december 2021

Na vanavond kunnen we eindelijk gaan praten over een nieuwe toekomst voor ons theater en de bibliotheek, zonder onzekerheid over locatie en of programma’s van eisen.

Na vanavond kan het weer gaan over theaterprogrammering, over nieuwe bibliotheek programma’s en nieuwe herinneringen in een straks prachtig multifunctioneel theater en bibliotheek.

Een gebouw dat niet alleen het culturele hart van Baarn een impuls gaat geven, maar wat ook een impuls gaat geven aan de wijk. Daar ben ik van overtuigd.

De stijging van de bouwkosten is dan mede een gevolg van het risico wat we zelf genomen bij het pauzeren van eerdere besluitvorming.

De afgelopen weken is de suggestie gewekt dat een theater op de Brink een dergelijke kostenstijging niet gekend zou hebben. Dat we daar turnkey een theater zouden krijgen. Ik weet zeker dat de kostenoverschrijdingen in dat traject significant hoger geweest zouden zijn. Het feit dat de projectontwikkelaar, na het mislopen van dit mogelijke buitenkansje, niet wist hoe snel hij van de Arcade af moest, zegt mij alles over de binding met die plek.

En gezien het feit dat de komende jaren nog donkere wolken boven onze gemeente hangen qua financiën maken dat het realistische besluit om te gaan voor de vernieuwbouw op de Rembrandtlaan een steeds verstandigere keuze is geworden.

In het licht van de eerdere discussie over duurzaamheid en energietransitie past het ons wel om ook daar nog een stap te maken. Wij steunen daarom het amendement en de motie die daarover gaan vanavond.

Voor nu gaan we wat de fractie van de Partij van de Arbeid betreft in vereende kracht werken aan de toekomst van ons theater en onze bibliotheek.

Wie ben je? Mijn naam is Mark Eijbaard. Samen met mijn vrouw Carola en zoon Tijmen woon ik in Baarn. Sinds juni 2022 ben ik met veel plezier wethouder in ons prachtige dorp. Waar word je opgetogen van? De kleine dingen in het leven. Ik kan enorm genieten van een rondje op de fiets met