Standpunt aanvullend krediet gezamenlijke huisvesting Speeldoos/bibliotheek

Door Sandra Bruijstens op 10 februari 2023

Hieronder het standpunt van de PvdA Baarn bij het voorstel voor een aanvullend krediet voor de gezamenlijke huisvesting van de bibliotheek en theater de Speeldoos aan de Rembrandtlaan, uitgesproken door fractievoorzitter Sandra Bruijstens tijdens de Raad in Debat op 8 februari.

Op 16 december 2020 heeft deze raad na jaren van plannenmakerij, onderzoeken en nog meer onderzoeken een besluit genomen over de toekomst van theater de Speeldoos en de bibliotheek. Daarbij is gekozen voor gezamenlijke huisvesting aan de Rembrandtlaan. Een realistisch en goed besluit. Een keuze waar wij tot op de dag van vandaag achter staan.

Deze maand staat de raad in dit dossier weer voor een nieuwe keuze, over een aanvullend krediet van € 1.9 mio om deze gezamenlijke huisvesting mogelijk te maken. Niet ingegeven door foute berekeningen of wilde nieuwe eisen, maar door een stijging van prijzen door een mondiale crisis die niet te voorzien was, wellicht op een enkele Oost-Europakenner na.

Daarbij is het risico dat het gesprek vanavond alleen over geld zal gaan. Maar dat is volgens ons niet waar het in de kern om gaat.

De keuze voor de gezamenlijke huisvesting was een nadrukkelijke wens van de bibliotheek en de Speeldoos en ingegeven zodat beide partijen beter kunnen samenwerken, synergie in de bedrijfsvoering kan worden behaald en om een gezamenlijke programmering mogelijk te maken. En met dat besluit dat wij als raad in 2020 hebben genomen, is een keuze gemaakt voor de lange termijn, zodat beide voorzieningen voor komende generaties behouden blijven voor onze gemeente. Een gewaardeerd theater en kloppend hart van de Baarnse cultuur, een gezamenlijk concept met grote maatschappelijke meerwaarde voor onze inwoners.

Dat is naar onze mening waar we vandaag het gesprek over moeten voeren. Over de waarde die zowel het theater als de bibliotheek hebben voor de Baarnse samenleving. Over die grote culturele en maatschappelijke waarde zijn wij in de afgelopen twee jaar niet anders gaan denken en wij geloven onverminderd in de bundeling van krachten door de gezamenlijke huisvesting op de Rembrandtlaan. In het raadsvoorstel voor kredietverruiming, hebben wij geen argumenten teruggevonden waarom wij nu een andere keuze zouden moeten maken. De zorgplicht die de gemeente vanaf 2025 heeft voor een toekomstgerichte bibliotheekvoorziening, is ons inziens eigenlijk een extra argument om vast te houden aan de ingeslagen weg.

Met een realistische raming van het Definitief Ontwerp en de reserveringen voor onvoorziene prijsstijgingen, is dit voor de PvdA nog steeds de beste keuze voor de toekomst van beide partijen.

Maar wij hebben natuurlijk begrip voor de aarzeling die andere partijen voelen bij het uitgeven van een aanvullend groot bedrag. En de kans dat dit voorliggende raadsvoorstel de eindstreep niet haalt, is reëel. De PvdA is vanzelfsprekend bereid om met die partijen, met alle partijen, in gesprek te gaan over welk perspectief voor de lange termijn we de Speeldoos en de bibliotheek dan wel gaan bieden. Een perspectief waar zij de komende 25 tot 30 jaar mee vooruit kunnen. Het kan niet zo zijn, dat wij straks een miljoen euro aan onderzoeken hebben uitgegeven, om gezamenlijk tot een oplapbeurt voor de komende 5 jaar te komen.

En als we mogelijk toch moeten gaan nadenken over gescheiden huisvesting van de Speeldoos en bibliotheek, zullen we ook oog moeten hebben voor de gevolgen die dit heeft voor de culturele en maatschappelijke organisaties die voorzien zijn aan de Hoofdstraat 1. Ook hier is al veel geïnvesteerd, zowel in euro’s als in participatie door inwoners en betrokken organisaties. Wij vinden het onwenselijk om die legpuzzel weer helemaal opnieuw te gaan doen.

Tot slot voorzitter, wat het besluit ook moge zijn, wat ons betreft is het allerbelangrijkste dat wij de Speeldoos en bibliotheek over twee weken eindelijk een definitief en gezond toekomstperspectief bieden. Voor korte en lange termijn. En ook onze inwoners mogen dat van ons als raad verwachten.

Sandra Bruijstens

Wie ben je? Sandra Bruijstens, in maart 2018 gestart als steunfractielid voor de PvdA Baarn en sinds de gemeenteraadsverkiezingen in 2022 ben ik raadslid en fractievoorzitter. In het dagelijks leven management assistent. Buiten kantoortijden regelmatig wandelend te vinden in de Baarnse natuurgebieden. Daar is het de laatste tijd wel veel te druk. Een betere balans

Meer over Sandra Bruijstens