Cultuurhuis op de Brink uitgesteld

Door Mark Eijbaard op 3 februari 2020

Op woensdag 29 januari stemde een meerderheid van de Baarnse gemeenteraadsleden, voor het verder uitstellen van een besluit over een cultuurhuis op de Brink. De Partij van de Arbeid is niet tegen een cultuurhuis op de Brink, maar vindt het gepresenteerde plan financieel onhaalbaar. Opnieuw uitstel en opnieuw de rekensom maken helpt volgens ons niet om nu wel een haalbaar plan te maken.

Tijdens de raadsvergadering diende het CDA, D66, VoorBaarn, GroenLinks en de ChristenUnie-SGP een motie in die vroeg om het raadsvoorstel voor een cultuurhuis op de Brink opnieuw uit te stellen. Alweer was er volgens de indieners van de motie geen duidelijkheid over de cijfers in het raadsvoorstel. Opnieuw gaan we weer rekenen. Terwijl het college duidelijke cijfers hebben gepresenteerd. Cijfers waarmee, wat mij betreft, voldoende te berekenen is wat dit plan de Baarnse inwoners gaat kosten.

Tijdens de behandeling van de motie in de raad, heb ik de indieners gevraagd welke kaders zij het college willen meegeven om te zoeken naar financiële dekking. Willen zij bijvoorbeeld bestaande voorzieningen ontzien? Willen zij dat de meerkosten volledig door de gemeente betaald worden? Of willen zij dat er minimaal een bedrag van, bijvoorbeeld 200.000 euro (jaarlijks), door buitenstaanders (crowdfunding, investeerders, donateurs) wordt betaald?

Niks van dit alles. Enkel de opmerking dat ze graag ook een voorstel zien waarbij de OZB niet verhoogd wordt. Schone schijn voor de bühne. Nergens geven zij blijk van het absoluut niet willen verhogen van de OZB. En dat maakt dat op dit moment niks uitgesloten is. Deze partijen staan open voor het verhogen van de OZB, op het bezuinigen op de Trits of andere sportvoorzieningen of het bezuinigen op gemeentelijke uitgaven.

De coalitiepartijen werd door de VVD duidelijk gemaakt dat het verhogen van de OZB de coalitie op lossen schroeven zet. CDA en D66 hielden dan ook een slag om de arm. Het moet toch allemaal wel betaalbaar zijn, anders is ook wat hun betreft een cultuurhuis op de Brink niet realistisch. En ook voorstander van het eerste uur GroenLinks, maakte tijdens de raadsvergadering een draai. Een cultuurhuis moet wel betaalbaar zijn en de gemeentelijke financiën moeten het wel kunnen dragen.

Door deze grote slag om de arm staat het plan voor een cultuurhuis allerminst al in de steigers. Alle partijen die twijfelden probeerde maar te benadrukken dat ze er toch alles aan gedaan hebben om het mogelijk te maken.

Zelf ben ik absoluut niet overtuigd dat we de komende maand opeens andere cijfers op tafel gaan zien. Ook het college heeft dit al min-of-meer laten blijken en ook de directeur van de Speeldoos heeft nog maar eens benaderd dat er niet meer inkomsten uit tickets en horeca zullen komen. Alle pijlen lijken nu gericht op de Escher experience. Met een geschatte omzet van ongeveer 1,5 miljoen (75.000 bezoeker * €20 per kaartje), zal hier niet opeens een tekort van ruim 300.000 euro uit gefinancierd worden. Dat zou een nettorendement van meer dan 20% zijn. Hoewel ik best kansen zie voor de Escher experience, lijkt me dit toch wat te positief.

Hoewel voorstanders positief zijn dat het cultuurhuis op de Brink nog steeds realiseerbaar is, vrees ik dat de twijfelaars afgelopen woensdag een voorschot hebben genomen op een negatieve uitkomst. Daarmee is een cultuurhuis op de Brink op dit moment verder weg dan ooit.

Wie ben je? Mijn naam is Mark Eijbaard. Samen met mijn vrouw Carola en zoon Tijmen woon ik in Baarn. Sinds juni 2022 ben ik met veel plezier wethouder in ons prachtige dorp. Waar word je opgetogen van? De kleine dingen in het leven. Ik kan enorm genieten van een rondje op de fiets met