Cultuurhuis op de Brink is onverstandig

Door Mark Eijbaard op 15 december 2019

Als ik Baarn morgen opnieuw mocht inrichten, beginnen met een leeg schetspapier? Dan zou ook ik het theater meer in het centrum plaatsen. Ik snap de gedachte en de wens die er is. Maar Baarn is geen leeg schetsvel. Baarn is een prachtig dorp waaraan we met elkaar de afgelopen jaren hard gebouwd hebben. Als we dat de komende jaren op een realistische manier willen doen, die past bij Baarn, dan moeten we met elkaar concluderen dat een cultuurhuis op de Brink mooi is, maar niet realistisch.

Winkelgebied

Het brengen van 20.000 extra voetstappen naar de Laanstraat heeft dan ook niet zoveel zin als je winkelaanbod niet voldoende relevant is. De rol van de gemeente gaat hierin, wat mij betreft, niet verder dan het scheppen van de juiste randvoorwaarden. Daarbij horen ook vervelende conclusies. De eerste hebben we al een aantal jaren geleden gemaakt, we hebben het kernwinkelgebied verkleind. In de Nieuwstraat en de Brinkstraat mogen winkelpanden getransformeerd worden naar woningen. De komende tijd zal het winkelgebied, naar mijn mening, nog meer verkleind moeten worden. Een winkelgebied wat loopt van de hoek Laanstraat/Nieuwstraat tot de hoek Laanstraat/Oranjestraat is groot genoeg voor Baarn. Meer ruimte is er niet voor winkels in Baarn.

Goede voorbeelden

De levendigheid van het centrum hangt niet enkel af van winkeliers en consumenten. De afgelopen jaren heeft een actieve groep inwoners laten zien, dat je met de juiste evenementen op bepaalde momenten het middelpunt van de regio kan zijn. Kijk naar Vorstelijk Proeven, Koningsdag, de Baarnsche Haringparty en de trotsmarkt in het centrum. We zullen met elkaar energie moeten steken in het levendig houden van het centrum.

Verantwoordelijkheid

De gemeenteraad van Baarn heeft de verantwoordelijkheid om goed voor al deze voorzieningen te zorgen. Zo is de Partij van de Arbeid kritisch op ontwikkelingen rondom Paleis Soestdijk en Landgoed Pijnenburg, zodat de natuur ook voor volgende generaties behouden blijft. En proberen we op lange termijn onze mooie voorzieningen in stand te houden. De bibliotheek, omdat het belangrijk is dat opgroeiende kinderen zich al lezende verder kunnen ontwikkelen. Zwembad de Trits, omdat het broodnodig is dat alle kinderen zwemles krijgen. En in het theater kunnen de Baarnse dansgroepen, de theaterschool en Crescendo en Karakter hun voorstellingen geven. Het afwegen van de individuele belangen in het grote geheel van ons Baarnse voorzieningenniveau is iets wat de afgelopen jaren zorgvuldig is gebeurd.

Investering

De investering die nu wordt gevraagd om een cultuurhuis aan de Brink te realiseren past wat mij betreft niet in het gezond houden van alle Baarnse voorzieningen. De begroting van de gemeente Baarn staat onder druk. Het meerjarenperspectief voor de komende jaren is een nipt sluitende begroting. Er is geen extra geld om andere investeringen te doen. Dat betekent dat we de investering voor een theater zullen moeten bekostigen door de inkomsten te verhogen (verhoging OZB en overige belastingen) of het schrappen van andere uitgaven. Bijvoorbeeld het sluiten van de Trits of stoppen van bijdrage aan de sportverenigingen. Ik maak op dit moment de keuze om nee te zeggen tegen een cultuurhuis op de Brink. We hebben een meer dan goed functionerend theater in Baarn. De investering die we hier voor de lange termijn in gaan doen, als we dit theater gaan verplaatsen, staat in geen verhouding met de gewenste effecten.

Baarn is groot geworden, door klein te blijven.

Wie ben je? Mijn naam is Mark Eijbaard. Samen met mijn vrouw Carola en zoon Tijmen woon ik in Baarn. Sinds juni 2022 ben ik met veel plezier wethouder in ons prachtige dorp. Waar word je opgetogen van? De kleine dingen in het leven. Ik kan enorm genieten van een rondje op de fiets met