Baarnsche Zoom wordt verder ontwikkeld

Door Ton van der Linden op 18 december 2019

Bijna twintig jaar wordt er gesproken over de Noordschil, de laatste grote bouwlocatie van Baarn. Nu worden er stappen gemaakt, er liggen plannen om ruim 500 woningen te bouwen, waarvan een aanzienlijk aantal in de sociale sector. En het heet nu geen Noordschil meer, maar de Baarnsche Zoom.

Voortgang

In het verleden zijn er voor deze kavel al vele plannen gemaakt die het door allerlei oorzaken niet hebben gehaald, onder andere door de financiële crisis waardoor de bouw nagenoeg stil kwam te liggen.
Natuurlijk is deze locatie enigszins controversieel, zo vlak bij de snelweg. Een gezondheidsdiscussie kan dan snel opkomen, een discussie die ook zeker gevoerd moet worden en de PvdA ook niet uit de weg zal gaan.

Behoefte aan woningenbaarnsche zoom geerenweg

Er is in Baarn al jaren een grote behoefte aan woningen in de sociale sector en in de middenhuur sector huur tot €900 per maand, een groot aantal van dit soort woningen zullen op deze plek gebouwd worden.
Een ding mag beslist niet uit het oog verloren worden, er moet gebouwd worden voor doelgroepen die op een voor hen betaalbaar huis wachten. Dus in ieder geval geen woningen zoals op de Gaspard de Coligny, huizen van meer dan € 900.000, daar zitten we niet op te wachten. Er moeten huizen komen waar Baarn over 20 jaar nog steeds gelukkig mee is.

Invloed

De raad en de inwoners zijn geen projectontwikkelaars, toch hebben beide wel een grote invloed over wat en hoe er gebouwd gaat worden. Hoezo, de inwoner heeft invloed? In 2021 wordt de nieuwe Omgevingswet ingevoerd. De Omgevingswet stimuleert vroegtijdige en verplichte participatie om belangen, meningen en creativiteit op tafel te krijgen van belanghebbenden. Met belanghebbenden bedoelt de wet burgers, bedrijven, maatschappelijke organisaties en bestuurders van overheden.
Op dit moment liggen er stedenbouwkundige varianten en is het in deze fase van de gebiedsontwikkeling en besluitvorming niet nodig om al keuzes te maken uit de varianten.

Hoe nu verder

De raad heeft ingestemd met een raadsvoorstel genaamd “Bouwstenen Baarnsche Zoom”, woorden maar het komt er op neer dat de rijdende trein van planvorming weer een station gepasserd is, en er een ontwikkelingsstrategie kan worden opgesteld.
Als het een meezit, en er geen beren op de weg liggen, denk aan oplopende bouwkosten, inflatie, marktwaarde of een nieuwe crisis, dan kan er rond 2025 gewoond worden in een nieuwe wijk van en voor Baarnaars:

Ton van der Linden

Wie ben je? Mijn naam is Ton van der Linden. Ik ben in 1951 geboren in Amsterdam en sinds 1982 woonachtig in de Componistenbuurt, gehuwd met Anita, was voorheen werkzaam als controller in een handelsonderneming, van 2006 tot 2014 raadslid en van 2014 tot 2022 steunfractielid. Een jaar geleden dacht ik voorgoed afscheid te hebben

Meer over Ton van der Linden