Mondelinge vragen over de voortgang van de klankbordgroep Soestdijk

Door Mark Eijbaard op 6 april 2021

Tijdens het opstellen en de behandeling van het voorontwerpbestemmingsplan Landgoed Paleis Soestdijk, zijn het college en de raad van de gemeente Baarn bijgestaan door de klankbordgroepen.

Een grote groep mensen die met hun kennis en kunde geadviseerd hebben op de inhoudelijke keuzes uit het voorontwerpbestemmingsplan. Daarbij was er, zowel vanuit de raad als het college, waardering voor de constructieve en tegelijkertijd kritische houding van de klankbordgroep en werd breed gedragen dat de kennis en expertise een waardevolle toevoeging is bij het afwegen van uiteenlopende belangen.

De raad heeft daarom verzocht om de klankbordgroep ook in het traject van het ontwerpbestemmingsplan een adviserende rol te geven.

In een brief van 5 maart jl. luidt een aantal klankbordgroep leden de noodklok. De manier waarop het huidige adviestraject wordt vormgegeven lijkt daarin geenszins aan te sluiten bij de manier waarop dit in de motie: “Betrekken klankbordgroepen bij vervolgtraject” is beoogd.

Het meest veelzeggende voorbeeld hiervan vinden wij, dat er vooraf geen documenten gedeeld worden, met als argument dat de leden van de klankbordgroep het anders niet begrijpen.

Wij nemen de leden en de rol van de klankbordgroep zeer serieus en hebben begrepen dat er volgende week een gesprek is tussen het college en een afvaardiging van de klankbordgroep om het proces vlot te trekken.

Wij hebben hierbij de volgende vragen aan het college:

1. Onderschrijft het college nog steeds de uitgangspunten m.b.t. de rol van de klankbordgroep in deze fase van het proces?
  2. Op welke manier heeft het college de leden van de klankbordgroep in de gelegenheid gesteld om hun kennis en kunde op een juiste manier te kunnen inzetten?
  3. Waarom zijn documenten vooraf niet gedeeld met de leden van de klankbordgroep, ondanks het nadrukkelijke verzoek van de raad?
  4. Welke stappen gaat het college op korte termijn ondernemen, om de relatie met de klankbordgroep te verbeteren en te normaliseren en met hen tot randvoorwaarden te komen die nodig zijn om de klankbordgroep een inhoudelijk advies te kunnen laten opstellen?
  5. Bent u reeds met de MeyerBergman Erfgoedgroep (MBEG) in overleg getreden over de rol van de klankbordgroep als adviserend orgaan vanuit de inwoners?
    • Zo ja, wat was hierop de reactie van de MBEG?
    • Zo nee, waarom heeft u dit verzoek tot op heden nog niet uitgewerkt en op welke termijn gaat dit alsnog gebeuren?

Wie ben je? Mijn naam is Mark Eijbaard. Samen met mijn vrouw Carola en zoon Tijmen woon ik in Baarn. Sinds juni 2022 ben ik met veel plezier wethouder in ons prachtige dorp. Waar word je opgetogen van? De kleine dingen in het leven. Ik kan enorm genieten van een rondje op de fiets met