Nota Sociaal Domein barst van het PvdA-beleid

31 januari 2021

De fractie van de PvdA Baarn denkt en doet vanuit 3 mooie kernwaarden: vrijheid en veiligheid om te kunnen zijn wie je bent, geluk door verbinding met anderen en behoud van menselijke waardigheid. Het zijn uitgangspunten waarmee wij de laatste jaren een flink PvdA-stempel hebben gedrukt op een aantal grote thema’s binnen het sociaal domein.

Baarn Vitaal

Dat is ook terug te zien in de nieuwe nota Sociaal Domein 2021-2024 ‘Baarn Vitaal’ die op 27 januari jl. is vastgesteld door de gemeenteraad. In deze nota wordt teruggeblikt op de afgelopen jaren en wordt het beleidskader voor de komende 4 jaar beschreven. Het succes van het actieprogramma ‘Een tegen eenzaamheid’ krijgt een vervolg in 2021. En de armoederegisseurs van Welzijn Baarn, die gewapend met vakkennis en veel empathie onze meest kwetsbare inwoners ondersteunen, hebben hun waarde inmiddels bewezen. Meer aandacht voor de bestrijding van huiselijk geweld en het voeren van lokaal antidiscriminatiebeleid passen bij een gemeente anno 2021. Ook op die onderwerpen hebben wij het college in beweging gekregen.

Stijgende kosten

Maar binnen het sociaal domein lijkt ook een ijzige wind op te steken. Zoals alle gemeenten in Nederland heeft ook Baarn te kampen met stijgende zorgkosten. Om de grip op die kosten te vergroten, zet de gemeente in op beheersende maatregelen en gaat het werk maken van kostenbeperking, bijvoorbeeld door een verschuiving van maatwerk naar groepsaanbod. Daarbij zal naar inwoners gecommuniceerd worden dat het uitganspunt ‘sober maar doelmatig’ is en dat passende zorg niet hetzelfde is als gewenste zorg, zo valt in de beleidsnota te lezen. Hartverwarmend klinkt het allemaal niet.

De juiste zorg

Wij begrijpen dat de gemeente binnen het sociaal domein voor een grote financiële opgave staat. Maar de PvdA vindt dat het beperkte budget nooit een belemmering mag zijn om de zorg en ondersteuning te geven die mensen nodig hebben. De juiste zorg, op de juiste momenten. Iedereen moet daarop kunnen rekenen. Zorgen dat we als gemeente de taken kunnen uitvoeren binnen het beschikbare budget is een mooi streven, maar mag geen doel op zich worden. Het moet in de eerste plaats blijven gaan over mensen, niet over geld.

Wij blijven scherp!

De PvdA is er niet gerust op. Want hoe zorg je er als gemeente voor dat met de rekenmachine in de hand, de zorgvraag van onze inwoners centraal blijft staan? Tijdens de behandeling in de debatraad gaf wethouder Van Roshum als reactie dat iedereen die in Baarn zorg nodig heeft altijd passende zorg krijgt, ook al staan de kosten onder druk. En dat zorg altijd gaat boven iets anders en dat daarover geen discussie zou mogen bestaan. Daarbij nodigde hij de raad uit om daar ook scherp op te blijven richting het college. Daar kan de wethouder wat ons betreft op rekenen.