Bouwen op het Laanplein

11 november 2020

Projectontwikkelaar Schipper Bosch uit Amersfoort heeft een principeverzoek ingediend voor ontwikkeling van de locatie Drukkerij Bakker Baarn, waar zij sinds 2018 eigenaar van zijn. Het betreft een plan om op deze centrumlocatie 40 tot 45 woningen te bouwen, waarvan 30% goedkope koopwoningen. Dit alles gebouwd als hof met een centraal groen hart: een collectieve, openbare ruimte. In de laatste vergadercyclus werd de Raad gevraagd om richting te geven aan dit raadsvoorstel door in te stemmen met de voorgestelde kaders en bouwstenen en daarbij het college opdracht te geven om een bestemmingsplan voor te bereiden.

Inbreng omwonenden

Hoewel het plan tot stand is gekomen met input van omwonenden, werd tijdens Informatieraad uit de inspraak door inwoners in de Informatieraad duidelijk dat er bij hen flinke zorgen zijn, bijvoorbeeld over bouwhoogtes, lichtinval en koplampen van auto’s die huiskamers inschijnen door het ontstaan van nieuwe verkeersstromen. Ook over het openbare karakter van de binnentuin bestaan zorgen in verband met mogelijke overlast en onveiligheid.

Veiligheid

Die veiligheid baart ook onze fractie zorgen. Op de tekeningen en foto’s in de presentatie staan bergingen van woningen achter colonnades met weelderige begroeiing afgebeeld. Een prachtig, bijna mediterraan beeld. In de echte wereld worden dit al snel schimmige plekken waar mensen uit het zicht verdwijnen. Ongetwijfeld zijn er in Baarn genoeg plekken te vinden waar dit al aan de orde is en natuurlijk zijn de tekeningen een ‘artist impression’. Maar als je vanaf de tekentafel begint kun je veel narigheid voor zijn. De wens van de ontwikkelaar is om het hof semi-privaat te laten, waarmee de eigenaren (bewoners) zouden kunnen besluiten om het af te sluiten met een hek. Een afsluiting vindt de ontwikkelaar niet de mooiste oplossing; een groen openbaar hart is voor hen een belangrijke ‘drager’ van het plan. Maar wij hebben de ontwikkelaar gevraagd om hier niet naïef over te zijn.

Verkeer

Daarnaast hebben wij nog een verkeersoplossing meegegeven om hinder van koplampen tegen te gaan. Tot slot hebben wij uitgesproken dat wij de link naar de historie van deze plek behouden willen zien en dat wij de stoere, industriële look van de drukkerij nu onvoldoende terugzien in de beeldkwaliteit.
Het raadsvoorstel is woensdag 4 november jl. zonder veel discussie door de Raad vastgesteld. In het stedenbouwkundig plan zullen we zien wat de ontwikkelaar heeft meegenomen uit de input van de Raad en de inspraak van omwonenden.