Door De redactie op 20 mei 2014

#Baarnpoepvrij: deel uw foto!

Als Partij van de Arbeid roepen inwoners van Baarn op om mee te doen aan de actie: #Baarnpoepvrij. Wij houden regelmatig buurtonderzoeken. Steeds weer blijkt dat overlast van hondenpoep de grootste ergernis is in de gemeente. Alle inwoners worden daarom worden opgeroepen om een foto te maken van drollen die zij op ongewenste plekken aantreffen en deze te delen via sociale media of e-mail.

#Baarnpoepvrij

De foto’s kunnen op twitter gedeeld worden met #Baarnpoepvrij en op onze facebookpagina . Ook kunnen foto’s gemaild worden aan [email protected]. We lezen graag in uw bericht waar u de ongewenste drol hebt aangetroffen.

Smerig

Tijdens één van onze buurtonderzoeken, in het Rode Dorp, vertelde een inwoner bijvoorbeeld: ‘Dagelijks worden hier honden uitgelaten en zie ik dat de poep niet opgeruimd wordt. Mensen denken misschien dat het alleen om die ene drol gaat, maar ik denk dat hier wel 20 honden worden uitgelaten, 3 of 4 keer per dag. Tel dat maar eens op! Het hele grasveld ligt soms vol! Als mijn kleinkinderen op het veld spelen hebben ze vaak poep aan hun schoenen, voeten en benen. Heel smerig en onhygiënisch!’

Bewustwording

Met de actie willen we hondenbezitters bewust maken van de ergernis van andere inwoners. Doordat zij op sociale media de berichten zien en erover gesproken wordt, zien zij de overlast de ze veroorzaken. We hopen dat dat hondenbezitters overtuigt om de ongewenste hoopjes op te ruimen. We verzamelen alle foto’s ook om in beeld te krijgen hoe groot het probleem is en waar de meeste overlast is. Vervolgens ondernemen we zowel binnen als buiten het gemeentehuis actie om Baarn hondenpoepvrij te maken.

Uitlaatterreinen en afvalbakken

Deze actie richt zich op hondenbezitters die de poep van hun huisdier niet opruimen. Natuurlijk zijn er ook hondenbezitters die dat wel doen. Door de gemeente zijn ook de nodige maatregelen genomen om overlast van hondenpoep te voorkomen. Op verschillende plaatsen in Baarn zijn hondenuitlaatgebieden waar de poep niet opgeruimd hoeft te worden. Op www.baarn.nl staat een hondenuitlaatkaart van Baarn waar deze uitlaattereinen te vinden zijn. Ook is daarop te zien waar afvalbakken en zakjes voor het opruimen van hondenpoep te vinden zijn.