Fatbike overlast aanpakken

Door Ton van der Linden op 15 juli 2024

Een groot probleem is (aan het worden) de gigantische overlast door illegale fat bikes.
En de vraag is eenvoudig: hoe komen wij van deze krengen af.

Fat bikes laten zich eenvoudig opvoeren. Een kwestie van wijzigen van de instellingen. Hoewel verboden, leveren (web)winkel supersnelle Fat bikes, met een extra krachtige motor en soms ook met een heuse gaskabel – dit onder het mom van uitsluitend voor gebruik op eigen terrein.

Anders dan op een gewone elektrische fiets hoef je niet stevig door te trappen om snelheid te maken. Wie oplet herkent ze direct: de ‘fat biker’ trapt nauwelijks en toch gaat deze stoere ‘fiets’ met zijn opvallend dikke banden en buddyseat als een speer. Snelheden van 45 km/uur en harder zijn regel.

Feitelijk zijn dit dan ook e-(brom)fietsen, echter zonder typegoedkeuring, kentekenplaatje en minimumleeftijd voor de bestuurder.. Ze zijn populair en triest genoeg ook onder kinderen.

De enorme risico’s op zwaar letsel spreken voor zich, nog afgezien van het gevaar dat overige verkeersdeelnemers lopen door het racen op en buiten de fietspaden, door de Laanstraat door kinderen van soms amper twaalf jaar oud.

Wij stelden het college daarom de volgende schriftelijke vragen:

1. Herkent het college het beeld van steeds meer snelle, opgevoerde fat bikes, al dan niet met vaak kinderen aan het stuur?
  2. Deelt het college onze visie dat de vaak jeugdige verkeersdeelnemers op deze zeer snelle tweewielers een serieus gevaar zijn voor zichzelf en hun medeweggebruikers?
  3. Is het college het met ons eens dat het op de openbare weg rijden met e-bikes (fat bikes) die harder kunnen dan 25 km/uur wettelijk verboden is en dat hier op gehandhaafd zou moeten worden?
  4. Klopt het dat de politie op dit moment geen prioriteit geeft aan handhaving?
  5. Klopt de indruk dat de politie nauwelijks opgevoerde fat bikes en aanverwante e-bikes van de weg haalt of bestuurders verbaliseert wegens geconstateerde overschrijding van de maximum toegestane snelheid?
  6. Indien onze indruk (vraag 5) wel klopt, wat is dan de reden voor niet handhaven, anders dan prioritering – al dan niet wegens onderbezetting?
  7. Bent u bereid om de politie aan te spreken op haar verantwoordelijkheid in deze en ook voorts alles in het werk te stellen om zoveel mogelijk een eind te maken aan het racen met deze opgevoerde fat-bikes.

Volgens de richtlijnen dient het college deze vragen binnen 30 dagen te beantwoorden.

Ton van der Linden

Wie ben je? Mijn naam is Ton van der Linden. Ik ben in 1951 geboren in Amsterdam en sinds 1982 woonachtig in de Componistenbuurt, gehuwd met Anita, was voorheen werkzaam als controller in een handelsonderneming, van 2006 tot 2014 raadslid en van 2014 tot 2022 steunfractielid. Een jaar geleden dacht ik voorgoed afscheid te hebben

Meer over Ton van der Linden