Cultuurhuis Baarn: Een nieuw Perspectief

Door Ton van der Linden op 15 juli 2024

Als fractielid van de PvdA Baarn heb ik mij ingezet voor de culturele toekomst van onze gemeente. Het begon allemaal in 2016 met het idee om theater de Speeldoos en de bibliotheek samen te brengen. Dit idee werd werkelijkheid toen de raad op 16 december 2020 koos voor een gezamenlijke locatie aan de Rembrandtlaan.
De weg naar realisatie was echter niet zonder uitdagingen. In februari 2023 werd een voorstel voor extra krediet voor de verbouwing niet aangenomen, wat leidde tot een onderzoek naar de haalbaarheid van een gezonde exploitatie van het theater met een budget van € 4 miljoen.

In september 2023 werd een nieuw onderzoek gestart naar de benodigde investering voor een gezonde exploitatie van het theater, parallel aan de ontwikkeling van een kunst- en cultuurvisie. Uit dit onderzoek bleek een sterke behoefte aan een cultuurhuis met een drietal pijlers: een geprogrammeerd theater, een bibliotheek en een plek voor overige culturele functies.

De discussie over de locatie van het cultuurhuis is opnieuw opgelaaid. De voordelen van een centrale locatie zijn duidelijk, maar ook de nadelen. Persoonlijk heb ik altijd de voorkeur gegeven aan de Rembrandtlaan, waar ons prijswinnende theater staat.

Toch sta ik open voor een laatste zoektocht naar de meest geschikte locatie. Een quickscan naar mogelijke locaties in Baarn moet snel worden afgerond, met een raadsvoorstel dat uiterlijk in december wordt besproken.

Cultuurhuis Baarn: Een Verrijkt Perspectief
De locaties die momenteel worden overwogen, zijn het Laanplein, een plek op de Brink naast de bibliotheek, Hema en het Nutsgebouw, en de Rembrandtlaan, waar theater de Speeldoos zich bevindt. Deze locaties bieden elk unieke voordelen voor het cultuurhuis, maar het is essentieel dat we een weloverwogen keuze maken die de toekomst van Baarn’s culturele landschap zal vormgeven.

Het amendement dat wij, samen met D66, Groen Links en Voor Baarn, hebben ingediend, stelt specifieke voorwaarden voor de quickscan die de haalbaarheid van deze locaties zal beoordelen. Het is van cruciaal belang dat deze studie ons de nodige zekerheid biedt om een afgewogen besluit te kunnen nemen.

Een belangrijk aspect van het amendement is het fall-back scenario. Mocht er in december onvoldoende zekerheid zijn over de geschiktheid van de locaties, dan zullen we terugvallen op het plan ‘De Kroon’ van december 2021. Dit plan omvat de vestiging van het theater en de bibliotheek op de Rembrandtlaan, mogelijk uitgebreid met andere culturele functies. Dit scenario zorgt ook voor een levendige invulling van Hoofdstraat 1, waar andere culturele en educatieve activiteiten kunnen plaatsvinden.

Het is een spannende tijd voor Baarn, want in december zullen we eindelijk een definitief en onomkeerbaar besluit nemen over de locatie van ons cultuurhuis. Dit besluit zal niet alleen de toekomst van het theater en de bibliotheek bepalen, maar ook de culturele rijkdom van onze gemeente voor de komende generaties.

De toekomst
Als PvdA Baarn geloven we in de kracht van cultuur om mensen samen te brengen en te inspireren. Onze visie voor een cultuurhuis is een plek waar iedereen kan genieten van kunst, literatuur en voorstellingen. Het gaat om het creëren van een levendige gemeenschap waar cultuur floreert.

Ik ben ervan overtuigd dat ons cultuurhuis, ongeacht de locatie, een centrale rol zal spelen in het culturele leven van Baarn. Het zal een plek zijn waar herinneringen worden gemaakt, talenten worden ontdekt en waar onze gemeenschap trots op kan zijn. Laten we samenwerken om deze droom te realiseren, voor nu en voor toekomstige generaties.

Ton van der Linden

Wie ben je? Mijn naam is Ton van der Linden. Ik ben in 1951 geboren in Amsterdam en sinds 1982 woonachtig in de Componistenbuurt, gehuwd met Anita, was voorheen werkzaam als controller in een handelsonderneming, van 2006 tot 2014 raadslid en van 2014 tot 2022 steunfractielid. Een jaar geleden dacht ik voorgoed afscheid te hebben

Meer over Ton van der Linden