Duurzaamheid

Een schone en duurzame koers is nodig. We maken ons sterk voor actieve
naleving van de maatregelen uit het Baarnse Klimaatakkoord.

Duurzaamheid

In het Baarns Klimaatakkoord staat de ambitie centraal om in 2030 een duurzame en zo klimaatneutraal mogelijke
gemeente te zijn.

We behouden, beschermen en versterken het groen en de natuur in Baarn. We betrekken onze inwoners bij vergroening van de wijken en ondersteunen bij initiatieven van buurtbewoners.

We zien dat de recreatiedruk op onze gemeente toeneemt. Dit zorgt voor een onevenredige belasting van de natuur. Wekelijks worden onze bossen overlopen door recreanten die zich niet altijd aan de regels houden.

We moeten de kwetsbare natuur in onze gemeente beschermen en waar nodig versterken. We willen kijken op welke manier we natuurbeheerders kunnen ondersteunen om de natuur in onze gemeente op een duurzame manier te beschermen.

Onze keuzes

Behoud van natuurlijke kwaliteiten

In de ‘oude’ bestemmingsplannen had de gemeente de mogelijkheid om te zorgen voor voldoende bescherming van het groen, natuur en de belangen van inwoners. In de Omgevingswet ligt de nadruk op de initiatiefnemers en het idee van ‘het moet toch kunnen tenzij’. Dit mag geen nadelige effecten hebben op ons groen en onze natuur

CO2-neutraal bevoorraden

De distributie voor bedrijven, winkels en horeca in het centrum is in 2025 duurzaam en CO2-neutraal.

Gescheiden afvalinzameling

We willen in Baarn naar een circulaire economie. Daarom scheiden onze inwoners PMD, papier, gft en restafval.

Operatie Steenbreek

Baarn blijft aangesloten bij Operatie Steenbreek: de tegels eruit en het groen erin. Om inwoners te helpen, stellen we containers voor de afvoer van tegels en grond voor een bepaalde periode per straat beschikbaar.

Samen versterken we de natuur

We gaan in overleg met beheerders van landgoederen om te kijken op welke manier we de natuur in onze gemeente kunnen versterken en welke inspanning de gemeente hierbij kan leveren.

Stimuleren van andere vervoersmiddelen

We stimuleren in onze gemeente wandelen, fietsen en het gebruik van het openbaar vervoer.

Stimuleren van recycling

Afval dat je niet produceert, hoef je niet weg te gooien. De gemeente stimuleert hergebruik, reparatie en delen van spullen.

Verminderen van recreatiedruk

Waar mogelijk verlagen we de recreatiedruk door recreanten en brengen we rustgebieden terug in de natuur.

Versterken biodiversiteit