Gemeente Baarn Neemt Belangrijke Stappen voor Bewustwording over Gevaren van Social Media en Vapen

Door Valentijn Brinkman-Koopal op 30 juli 2024

Op 3 juli 2024 heeft de gemeenteraad van Baarn een belangrijke motie aangenomen, die wij samen met Hanneke Struijk-Cramer, fractievoorzitter van D66, hebben ingediend. Deze motie richt zich op de bewustwording en voorlichting over de gevaren van social media en vapen voor jongeren en hun ouders.

Waarom Deze Motie Belangrijk Is
Eenzaamheid en sociale isolatie onder jongeren nemen toe, evenals de verslavende effecten van social media, die de mentale gezondheid van jongeren negatief beïnvloeden. Gevaren zoals cyberpesten en sexting hebben een grote impact op het welzijn van onze jeugd. Daarnaast heeft het Trimbos-instituut onlangs de noodklok geluid over het vapen onder jongeren, waarbij uit onderzoek blijkt dat 1 op de 3 jongeren die vapen uiteindelijk ook gaat roken. We horen ook van onze eigen jongeren in Baarn dat vapen op middelbare scholen een groeiend probleem is.

Onze Doelstellingen
Met deze motie willen we de volgende stappen ondernemen

1. Samenwerking met Scholen en Organisaties: We roepen het college van burgemeester en wethouders op om in gesprek te gaan met scholen, sportverenigingen, maatschappelijke organisaties en andere relevante partijen. Het doel is om bewustwording en educatie over gezond gebruik van social media en het tegengaan van vapen onder jongeren te bevorderen.
  2. Actieve Betrokkenheid van Ouders: Het is cruciaal dat ouders actief betrokken worden bij deze voorlichtingscampagnes. Dit kan door middel van ouderavonden, workshops en informatiemateriaal, zodat zij hun kinderen beter kunnen ondersteunen en begeleiden.
  3. Regelmatige Evaluatie: De effectiviteit van deze voorlichtingscampagnes en programma’s moet regelmatig geëvalueerd worden. Waar nodig zal begeleiding worden geboden om de doelen van bewustwording en bescherming beter te realiseren.

Positieve Gezondheid
Het uitgangspunt van deze motie is positieve gezondheid. Dit betekent dat we niet alleen kijken naar de afwezigheid van ziekte, maar ook naar het vermogen van jongeren om met fysieke, emotionele en sociale uitdagingen om te gaan. Samenwerking tussen scholen, ouders, maatschappelijke organisaties en de gemeente is essentieel om effectieve voorlichtingscampagnes en educatieve programma’s te ontwikkelen.

Aangenomen Motie: Een Stap in de Juiste Richting
We zijn verheugd dat de gemeenteraad onze motie heeft aangenomen. Dit is een belangrijke stap in de richting van een betere bescherming van onze jongeren tegen de gevaren van social media en vapen. Door deze gezamenlijke inspanning kunnen we bijdragen aan een gezondere en veiligere omgeving voor de jeugd in Baarn.

We kijken uit naar de samenwerking met alle betrokken partijen om deze belangrijke doelen te bereiken. Samen kunnen we ervoor zorgen dat Baarn een plek blijft waar jongeren veilig en gezond kunnen opgroeien.

Valentijn Brinkman-Koopal

Wie ben je? Mijn naam is Valentijn Brinkman-Koopal, geboren op 29 juni 1989, en sinds mei 2021 woonachtig in het centrum van Baarn, samen met mijn vrouw Lisette. In mijn dagelijks werk ben ik actief als account- en relatiemanager bij High Quality Recruitment, maar mijn grootste passie ligt in de lokale politiek, waar ik als

Meer over Valentijn Brinkman-Koopal