Wethouder biedt excuses aan

Door Mark Eijbaard op 12 maart 2020

Tijdens de debatraad van 11 maart sprak de Baarnse gemeenteraad over de gehele communicatie rondom het uitstellen van het voorontwerp bestemmingsplan Soestdijk.
De wethouder kwam met flinke excuses, voor het feit dat hij de raad te laat en niet volledig heeft geïnformeerd, hij beloofde beterschap voor het verdere traject.

Persbericht

Op 18 december werd de raad, middels een persbericht, geïnformeerd over het uitstellen van het voorontwerp bestemmingsplan Soestdijk. Partijen waren nog niet tot overeenstemming gekomen en zochten met elkaar naar een oplossing.
Die oplossing moest er komen, nadat de gemeenteraad van Baarn in april 2019 besloot niet meer woningbouw toe te staan, dan de huidige bebouwing op het Marechausseeterrein.
Daarnaast stuurde de Gedeputeerde Staten van de provincie Utrecht op 29 oktober 2019 een brief met daarin de mededeling dat de provincie niet voornemens was om haar beleid ten aanzien van oude bosgroeiplaatsen en oude boskernen aan te passen voor de planvorming van de Meyer Bergman Erfgoed Groep (MBEG).

Oplossing

De keuze van zowel de gemeenteraad van Baarn, als van Gedeputeerde Staten, maken het oorspronkelijke plan van MBEG onmogelijk. Doordat het woningbouwprogramma, voor de helft ongeveer, niet uitgevoerd kan worden. Ontstaat er een tekort van om en nabij de 11 miljoen euro in de business case van MBEG.

Vooraf is altijd duidelijk geweest voor de projectontwikkelaars, dat hun plan niet voldeed aan de bestaande wet- en regelgeving en dat het de verantwoordelijkheid van MBEG is om alle vergunning, bestemmingsplan wijzigingen en ontheffingen te krijgen. Dit staat ook zo in de koopovereenkomst die MBEG met de Rijksvastgoeddienst heeft gesloten.

De diverse partijen, MBEG, de Rijksvastgoeddienst, de provincie en de gemeente Baarn, zijn dus met elkaar in gesprek over een oplossing voor dit tekort van 11 miljoen. Zolang dit tekort niet opgelost is, zal MBEG niet beginnen met het herstellen van Paleis Soestdijk. Omdat partijen er niet uitkomen, is besloten om een externe partij te betrekken om dit proces vlot te trekken.

Onvolledig

Zowel in het persbericht, als in de raadsvergadering van januari, waarin gesproken is over deze vertraging, maakte de wethouder geen melding van het feit dat hiervoor een externe partij is ingeschakeld. Dat dit gebeurd is op verzoek van de provincie, dat de gemeente Baarn de opdrachtgever is en dat wij mogelijk ook zullen moeten bijdragen in de kosten van 20 duizend euro.

Het traject rondom Soestdijk is een ingewikkeld en compliceert proces. Een proces waarvan je kunt stellen dat het kabinet de gemeente Baarn hier mee heeft opgezadeld.
Maar, door de grote hoeveelheid belangen en de grote risico’s die hierbij komen kijken. Zowel planologisch, als financieel, vraagt dit van de wethouder dat hij zich ten alle tijden bewust is van zijn rol in dit proces. Zeker als er verschillende petten zijn. Als lid van de stuurgroep die probeert op een juiste manier het proces te begeleiden en als wethouder die moet zorgen dat planvorming plaatsvindt binnen de kaders van de gemeenteraad. Waarbij hij er ook voor moet waken dat Baarn geen probleemhouder wordt en dat dit onze gemeente onverhoopt 11 miljoen gaat kosten.

Dan is het voor de wethouder belangrijk dat hij de raad open, transparant en volledig informeert over het proces en zijn rol hierin. En dan moet ik constateren dat de wethouder op dit onderwerp hierover in gebreke is gebleven. En daarvoor bood hij gisteravond ruimhartig zijn excuses aan. Wat ons betreft moet de waarheid op tafel komen en daarover zullen we, in dit proces, de wethouder stevig blijven ondervragen.

Wie ben je? Mijn naam is Mark Eijbaard. Samen met mijn vrouw Carola en zoon Tijmen woon ik in Baarn. Sinds juni 2022 ben ik met veel plezier wethouder in ons prachtige dorp. Waar word je opgetogen van? De kleine dingen in het leven. Ik kan enorm genieten van een rondje op de fiets met