Wat willen we met de Wintertuin?

29 januari 2023

Het dossier Wintertuin is een langlopend dossier, dat eens in de zoveel jaar weer terugkomt in de Raad. Dit keer na een kwijtschelding van huur en energiekosten door het college aan Living Story,  een totaalbedrag van €40.000,- . Daarmee werd een faillissement van de huidige huurder van het monumentale pand voorkomen. Het hield de gemoederen flink bezig in de raadsvergaderingen van januari.

Erfgoed
Erfgoed kost geld. Dat bewijst de Wintertuin. De afgelopen jaren is er, ook door vorige colleges, meermaals huur kwijtgescholden of bijdragen geleverd in de ontwikkeling. Dit college doet dus niks anders dan wat hiervoor al eerder is gebeurd: zorgen voor ons culturele erfgoed. Want als dat niet gebeurt en het pand leeg komt te staan en de ramen van de kas worden ingegooid omdat er geen exploitant is, dan zijn we er met elkaar ook direct bij om te vragen of de wethouder dit niet anders had kunnen doen.

Geen feestjes
En we moeten respect hebben voor Living Story. Met veel risico hebben zij de exploitatie van de Wintertuin aangedurfd. Wie had ooit kunnen bedenken dat we met Covid en een oorlog in Oekraïne twee grote gebeurtenissen zouden hebben die op Living Story een misschien buitengewoon groter effect hebben gehad dan op vergelijkbare bedrijven.

De Raad heeft enige jaren geleden namelijk strakke voorwaarden gesteld aan de Wintertuin. We hebben de ruime mogelijkheden van dit prachtige pand ingeperkt, geen trouwerijen, geen feestjes, geen dineetjes. En er zijn destijds geen aanvullende klimaatbeheersingsmaatregelen genomen. De opdracht voor de Wintertuin is dus moeilijk, zeg niet schier-onmogelijk.

Onbehoorlijk bestuur
In de Raad werd  deze maand door een aantal partijen de vraag centraal gesteld of wethouder De Vries (GroenLinks) wel rechtmatig heeft gehandeld en andere ondernemers niet benadeeld zijn. VoorBaarn, CU en Jelle Jonkers riepen het college in een motie zelfs op om de kwijtschelding te schorsen en een onderzoek naar het rechtmatig handelen van het college te laten uitvoeren. Dankzij de steun van de VVD werd die motie afgelopen woensdag aangenomen. Het college is echter niet van plan de kwijtschelding terug te draaien.

Ons grote bezwaar tegen deze motie, is dat het terugdraaien van de kwijtschelding kan worden uitgelegd als onbehoorlijk bestuur. Juridisch niet handig en in een tijd met weinig vertrouwen in de overheid zelfs zeer onverstandig.

Visie op de Wintertuin
Wat de PvdA betreft moet de centrale vraag  gaan over wat wij  nu willen met onze Wintertuin. Willen we door met Living Story of zoeken we een andere activiteit? Daarom waren wij mede-indiener van een motie die het college vraagt een nieuwe visie te ontwikkelen op de exploitatie van de Wintertuin en te kijken naar zowel een commerciële als niet-commercieel invulling, waarbij de financiële consequenties voor de gemeente in kaart worden gebracht. In afwachting van die visie en een lopend onderzoek naar mogelijke verduurzaming van het pand, hebben de indieners het college opgeroepen om Living Story geen verdere materiele ondersteuning meer toe te zeggen. Deze motie van CDA, GroenLinks, D66, 50Plus en de PvdA werd met ondersteuning van de CU ook aangenomen.