Door De redactie op 26 januari 2014

Tweede Kamerlid Marcouch (PvdA) gastvrij ontvangen op de Oosterhei

Zaterdag 25 januari gingen we langs de huizen op de Oosterhei (vogelbuurt) om bewoners te spreken over ideeën en zorgen voor hun buurt. Tweede Kamerlid Ahmed Marcouch deed mee. De gastvrijheid viel hem op ‘We werden vaak binnen gevraagd voor koffie, mensen wilden graag vertellen over hun ervaringen in de buurt’.

Buurtbewoners vertelden ons dat de sfeer goed is in de buurt. Buren kennen en helpen elkaar. Dat is ook terug te zien in de resultaten van de enquête. De sociale samenhang wordt het vaakst genoemd als positief punt. Eén buurtbewoonster vertelde dat ze wel problemen had gehad met de buren. Samen met een andere buurvrouw schreef ze een brief over de overlast aan Eemland Wonen. De overlastveroorzakers werden aangesproken en houden nu meer rekening met de buren.

Tevredenheid is er ook over de nieuwe en gerenoveerde woningen. Zo vertelde een bewoonster van de Gruttostraat dat zij zo blij is met haar nieuwe woning dat ze haar (oude) ouders uit Eemnes overgehaald heeft ook in de buurt te komen wonen. Ze was erg blij dat haar ouders binnen een week naar een huis 100  meter verderop verhuizen, zodat zij ze kan blijven helpen.

Als aandachtspunt noemde een aantal bewoners het gevoel van onveiligheid in de poortjes achter de huizen als daar geen verlichting is. We pakken dit punt op en kijken wat daar samen met Eemland Wonen aan gedaan kan worden.

Een klein aantal bewoners die we spraken ervaart overlast. Hondenpoep en zwerfafval werden als storend genoemd. Dat hoorden we eerder ook al in andere wijken waar we langs de deuren gingen. Deze overlast kan het beste voorkomen worden door de veroorzakers. Wanneer iedereen zijn afval opruimt en de poep van zijn hond opruimt hebben anderen er geen last van. Waar dat niet gebeurt moet beboet moeten worden.

We gaan als Baarnse PvdA regelmatig langs de deuren. In de laatste weken voor de verkiezingen bijna wekelijks. Volgende week zaterdag 1 februari gaan we langs de deuren in de bloemenbuurt van de Oosterhei. De actie is dan gericht op milieu en Tweede Kamerlid Lutz Jacobi doet dan mee.