Speeldoos en Bibliotheek op één plek, beste keus voor Baarn

Door Mark Eijbaard op 31 maart 2019

De afgelopen weken is er veel gesproken over de bibliotheek, de Speeldoos, 1900 handtekeningen, voetstappen in het centrum, luisteren en instemmen. In een onderzoek van de NSOB over de positie van Gemeenteraden staat het duidelijk. Democratische politiek is alleen zinvol als ook de ander gelijk kan hebben. In de politiek moeten verschillen worden afgewogen en meningen worden gevormd. Daarin moeten niet we niet trappen in de val van de makkelijke framing van gelijk en ongeluk. Winnen of verliezen.

Het gaat erom dat je als politieke partij belangen afweegt en daarop je keuzes baseert. Wij hebben de verschillende belangen de afgelopen weken opnieuw afgewogen. We hebben gesproken met voor én tegenstanders om een duidelijk beeld te krijgen van alle belangen.

De Partij van de Arbeid vindt het belangrijk om een realistische kijk te hebben op de toekomst van onze mooie Baarnse voorzieningen. Wij geloven er daarbij in dat de keuze die nu voorligt, om de bibliotheek en de Speeldoos samen onder te brengen op de Rembrandtlaan, de beste en meest realistische keuze is.

Wij vinden het realiseren van een nieuw theater in het centrum op de lange termijn niet bijdragen aan een gezonde financiële gemeente. Het risico dat we daarbij lopen, om op de lange termijn onze essentiële voorzieningen (Trits, Bibliotheek, Speeldoos, Sportpark)  niet meer te kunnen financieren, vinden wij onverantwoord.

Wij geloven dan ook niet in rekenplaatjes waarbij de kosten voor grond aankoop en de bouw van een nieuw theater laag geschat worden en opbrengsten van grond verkoop positief naar boven zijn afgerond. We hebben namelijk niet voor niets in dit proces, voorgesteld om de grondopbrengsten los te zien van het investeren in een gezonde toekomst van de bibliotheek en de Speeldoos.

Wij vinden het namelijk belangrijk om te blijven investeren in deze twee prachtige voorzieningen. En we willen in dit proces ook niet vast zitten aan maximalisatie van eventuele grondopbrengsten. Zeker niet als we in Nederland per jaar 15.000 woningen in de sociale sector extra nodig hebben. Wij vinden het dan belangrijk om ook daar de vrijheid te hebben om te kiezen voor meer sociale woningbouw op het moment dat dat moet.

De afgelopen weken hebben 1900 mensen aangegeven dat zij het belangrijk vinden dat er een bibliotheek is. Dat is een belangrijk signaal. En het is aan ons als politiek om af te wegen hoe je dit op de lange termijn wilt regelen. Daarbij is onze overtuiging, mede ook door het gezamenlijke verhaal van de Bibliotheek en de Speeldoos en de gezamenlijke energie die deze twee organisaties hierin stoppen, dat dit het beste kan op één gezamenlijke plek.

Wij zeggen hier dan ook niet dat partijen die tegen zijn, fout zitten of ongelijk hebben. De Partij van de Arbeid maakt, op basis van alle argumenten die we gehoord hebben, een andere afweging. Een andere keuze om op de lange termijn de voorzieningen in stand te houden en te werken aan de leefbaarheid van Baarn.

Wie ben je? Mijn naam is Mark Eijbaard. Samen met mijn vrouw Carola en zoon Tijmen woon ik in Baarn. Sinds juni 2022 ben ik met veel plezier wethouder in ons prachtige dorp. Waar word je opgetogen van? De kleine dingen in het leven. Ik kan enorm genieten van een rondje op de fiets met