Schriftelijke vragen over het vergunnen van standplaatsen voor fietsverhuur op en rondom de Lage Vuursche

Door Mark Eijbaard op 23 maart 2022

Al langer is de recreatiedruk in de natuur rondom Baarn voor ons een zorg. Net als veel inwoners hebben wij zorgen over de toename van het aantal recreanten.

De afgelopen week werden wij geconfronteerd met de aanvraag van drie standplaatsvergunningen voor de verhuur van fietsen. Tweemaal voor een standplaats bij het theehuis ’t Hooge Erf en eenmaal voor een standplaats in de Kuil van Drakestein.

Wij begrijpen dat deze aanvragen inspelen op een kans die er is, maar wij hebben grote zorgen over de uitwerking hiervan. Wij hebben daarom de volgende vragen.

1. Er waren reeds fietsverhuurbedrijven actief op en rondom de Lage Vuursche, hoe beoordeelt u of deze aanvragen niet leiden tot een onevenredige aantasting van de natuur?
  2. Heeft u, gezien de recreatiedruk die er op dit moment al is op en rondom de Lage Vuursche, overwogen om geen vergunning af te geven?
  3. Welke afspraken zijn er gemaakt met de verhuurders over het naleven van de regels door huurders van fietsen, die gelden in de bossen en de mountainbikeroutes?
  4. Heeft u, in overeenstemming met de verordening, contact gehad met de contactcommissie Lage Vuursche (CCLV)?a.
    • Zo ja, wat was de reactie van de CCLV?
    • Zo nee, waarom heeft u hier de verordening niet gevolgd. En bent u alsnog bereidt advies te vragen aan de CCLV en eventueel uw besluit hierop aan te passen?
  5. Hoe beoordeelt het college de recreatiedruk op Lage Vuursche op dit moment, in relatie tot de druk op onze kwetsbare natuur?
  6. Recreanten die een fiets huren arriveren doorgaans per auto. Heeft u onderzoek gedaan naar de toename van het aantal autobewegingen op de wegen en parkeerplaatsen rondom de Lage Vuursche en de gevolgen hiervan voor de verkeersveiligheid en leefbaarheid? Indien ja, wat zijn de resultaten van dit onderzoek? Indien nee, waarom heeft u dit niet onderzocht en bent u bereid dit alsnog te doen.
  7. Is met de BOA’s afgestemd of er voldoende capaciteit is voor handhaving bij een toename van recreanten en fietsers op in het bijzonder in de omgeving van Lage Vuursche?

Wie ben je? Mijn naam is Mark Eijbaard. Samen met mijn vrouw Carola en zoon Tijmen woon ik in Baarn. Sinds juni 2022 ben ik met veel plezier wethouder in ons prachtige dorp. Waar word je opgetogen van? De kleine dingen in het leven. Ik kan enorm genieten van een rondje op de fiets met