Realiseren van je dromen

Door Mark Eijbaard op 25 juni 2020

Vorig jaar deed ik de oproep om geen Algemene Politieke Beschouwingen meer te houden. Geen lange verhaaltjes, voor een select gezelschap, waar niemand naar luistert. Niet omdat de boodschap en de inhoud van ieders verhaal niet belangrijk is, maar omdat de huidige vorm niet meer past bij deze tijd.
Een jaar later ziet de wereld er heel anders uit. Het coronavirus houdt de wereld in zijn greep. Politici over de hele wereld, op nationaal en lokaal niveau, proberen ervoor te zorgen dat we met elkaar door deze crisis heen komen. En daarmee is de boodschap en inhoud van ieders verhaal belangrijker dan ooit.

De perspectiefnota is het moment in het jaar om bij te sturen op het ingezette beleid. Om de dromen die je hebt te realiseren.

Zo was er vorige maand een Digitale Coalitie Eenzaamheid. Krista en Marloes, de projectleiders zeiden het mooi: “Juist nu moet er doorgepakt worden. Dus niet afwachten maar iets doen!”. De oproep om wat te doen aan het bestrijden van eenzaamheid lanceerde wij tijdens de Algemene Beschouwingen van 2018. De woorden die ik toen koos gelden vandaag, in tijden van crisis, nog steeds: Met een plan om eenzaamheid te bestrijden zorgen we ervoor dat mensen op een volwaardige manier kunnen deelnemen aan onze samenleving en zich gezien, gehoord en verbonden voelen.

Maar we bedachten ook het Actieplan Armoedebestrijding in 2016. En dat heeft erin geresulteerd dat we in Baarn nu twee armoederegisseurs hebben. Latifa en Abdessamad. Zij vertelde ons afgelopen februari welk mooi werk zij doen. Hoe ze mensen helpen om orde te scheppen in hun financiën en daarmee weer grip krijgen op hun eigen leven hebben.

Onze kernwaarden

Het zijn belangrijke stappen in de drie waarden die voor ons belangrijk zijn. De behoefte aan echte vrijheid; Dat je vrij bent om je leven in te richten, zonder bemoeienis van de overheid of de markt. Dat kan als we zeker zijn van ons bestaan. De armoederegisseurs helpen mensen om die vrijheid weer terug te krijgen. Maar ook eerlijk werk helpt hieraan mee.

Geluk nastreven door ons te verbinden met anderen. Dat kan zitten in familie, zorgzaamheid en liefde. Met de start van de coalitie Een tegen eenzaamheid, moeten we zorgen dat iedereen zich gekend en erkend voelt en dat niemand zich alleen hoeft te voelen.

En menselijke waardigheid; Als mensen willen we er allemaal toe doen. In ons werk en in ons leven.

Daarom moeten we werk blijven maken van het actieplan Armoedebestrijding, werk maken van de aanpak van Eenzaamheid. Zorgen voor eerlijk werk voor iedereen. Om nu echt die garantiebanen te gaan regelen voor mensen die een afstand hebben tot de arbeidsmarkt. Maar ook het betaalbaar houden van de zorg voor onze inwoners. Het betaalbaar houden van de sportvereniging, zodat elk kind mee kan doen. En het, op een goede manier, in stand houden van al onze mooie voorzieningen als het theater, het bosbad en de bibliotheek.

#stoplokalebezuinigingen

De afgelopen jaren is er veel bezuinigd op de lokale democratie. Onder de noemer van de decentralisaties hebben we de verantwoordelijkheid gekregen om de zorg voor onze inwoners goed te regelen. En ja, wij kennen onze inwoners beter dan de centrale overheid, maar goede zorg regel je niet voor een appel en een ei. En ook nu in coronatijd, waar gemeente de eerste pijn hebben van de regelingen die zijn ingesteld. Het is goed dat we deze regelingen hebben, maar wij als gemeente zullen hiervoor wel gecompenseerd moeten worden. Wij doen dan ook een oproep vanavond om te stoppen met bezuinigingen op de lokale democratie. De extra kosten die we nu hebben voor corona. Mogen niet ten kosten gaan van de zorg voor onze inwoners, de betaalbaarheid van onze voorzieningen, of zorgen voor een verhoging van de OZB. Wat ons betreft sluiten wij ons aan bij het initiatief ‘stop lokale bezuinigingen’. Ik ben benieuwd hoe de andere fracties hierover denken.

Het gaat goed

Het gaat goed in ons dorp voorzitter. De afgelopen jaren is er door diverse colleges goed werk geleverd. En ook dit college doet zijn best. Daar zijn we soms kritisch op, maar ook nu is het gelukt om een perspectief te schetsen waar we mee kunnen werken voor de begroting van 2021. En als het goed gaat in een gemeente zit de pijn soms in ogenschijnlijke kleine dingen. En daarvan wil ik er vanavond een benoemen voor het debat.

Huiselijk geweld

De cijfers laten een flinke toename zien. Inderdaad. 33 op 25.000 inwoners lijkt niet zoveel. Maar ik schrik er toch van dat het bijna 3 keer in de maand fout gaat achter een voordeur in Baarn. En hoe vaak zijn daar dan kinderen bij betrokken. Graag zou ik zien dat we het komende jaar gaan werken aan de aanpak hiervan, omdat voor huiselijk geweld in onze gemeente geen plek kan zijn.
Graag hoor ik van het college wat we eraan kunnen doen om de cijfers beter in beeld te krijgen, zodat we precies weten waar we het over hebben. En van mijn collega raadsleden hoor ik graag wat zij van dit actiepunt vinden.

Lokaal antidiscriminatie plan

Racisme en discriminatie zijn op dit moment grote gespreksonderwerpen. Niet alleen in Nederland, maar in de hele wereld. Ook in Baarn moeten we onze ogen niet sluiten voor de discussie die er speelt over een gelijkwaardige behandeling van ieder mens. Ongeacht huidskleur, geslacht of geaardheid. Iedereen moet mee kunnen doen in ons dorp. Wij willen het college daarom oproepen om werk te maken van een lokaalplan antidiscriminatiebeleid. En dit samen te doen met zoveel mogelijk inwoners in Baarn. En hiervoor het bedrag te gebruiken wat op dit moment gereserveerd is voor de inwonertop.
Wij zijn benieuwd hoe het college hiernaar kijkt en ik ben benieuwd hoe de overige fracties hier tegenaan kijken.

Voorzitter het zijn deze onderwerpen die invloed hebben op onze inwoners. Waarin we het verschil kunnen maken. Zo gaan we Samen vooruit.

Wie ben je? Mijn naam is Mark Eijbaard. Samen met mijn vrouw Carola en zoon Tijmen woon ik in Baarn. Sinds juni 2022 ben ik met veel plezier wethouder in ons prachtige dorp. Waar word je opgetogen van? De kleine dingen in het leven. Ik kan enorm genieten van een rondje op de fiets met