Paarse vrijdag: veilig jezelf kunnen zijn!

11 december 2020

Vandaag 11 december is het weer Paarse Vrijdag, de dag waarop scholieren, studenten en docenten paars dragen om te laten zien dat ze oké zijn met alle genders en seksuele oriëntaties! In onze overtuiging hoort ieder mens, ieder kind, op een veilig manier deel te kunnen nemen aan de maatschappij. En moet daarbij volledig en in vrijheid zichzelf kunnen zijn.

Minister Slob

Dat aandacht voor LHBTI nog steeds hard nodig is, bleek begin november uit de uitspraak van Minister Slob in de Tweede Kamer, waarin hij stelde dat scholen homoseksualiteit mogen afkeuren.
Als krachtig signaal, en in het vertrouwen dat het college onze overtuiging deelt, hebben wij samen met GroenLinks en D66 aan het college gevraagd wat er in Baarn wordt gedaan om de acceptatie van LHBTI-ers te verbeteren.

Inclusie-agenda

In de beantwoording van onze schriftelijke vragen geeft het college aan dat op de Baarnse scholen inclusief denken de basis is en er veel activiteiten zijn op gebied van diversiteit. In 2021 maakt de gemeente een inclusie-agenda waarin LHBTI als doelgroep ook een plek krijgt en gaat het college kijken wat er aanvullend gedaan kan worden om de positie van LHBTI-ers te verbeteren. Wij zien benieuwd naar de acties die in 2021 volgen.

Toekomstige generaties jongeren moeten opgroeien met de zekerheid dat ze overal veilig zichzelf kunnen zijn. Op school, op straat, op het werk, en thuis. De PvdA Baarn zal zich hier voor blijven inzetten!

Antwoord op onze vragen: