Openbare verlichting toe aan vernieuwing

Door Mark Eijbaard op 30 november 2019

De afgelopen maanden is het regelmatig voorgekomen dat de openbare straatverlichting in Baarn in grote delen niet actief was. Naar aanleiding van vragen over dit onderwerp door onze fractie, is gebleken dat dit veroorzaakt wordt door de grote hoeveelheid regenval van de laatste tijd.

Het ondergrondse netwerk van Stedin blijkt gevoelig voor storingen. De openbare straatverlichting in de gemeente Baarn is eigendom van de firma Citytec (Eneco) en wordt door de gemeente Baarn geleased. De eerste overeenkomst hiervan dateert uit 2008. Uit beantwoording van onze vragen blijkt ook dat de gemiddelde leeftijd van de lantaarnpalen erg oud is.

In 2011 is door het college toegezegd om te kijken of we alle openbare verlichting zouden kunnen vervangen door LED lampen. Dit is energiezuiniger en we zouden daarmee evenveel energie kunnen besparen als 110 huishoudens.

Het college komt halverwege volgend jaar met een plan van aanpak en een financieel plaatje. Stedin is recentelijk bezig geweest om op een aantal plaatsen het netwerk te versterken. Hopelijk komende vele storingen daarmee tot een eind.

Wie ben je? Mijn naam is Mark Eijbaard. Samen met mijn vrouw Carola en zoon Tijmen woon ik in Baarn. Sinds juni 2022 ben ik met veel plezier wethouder in ons prachtige dorp. Waar word je opgetogen van? De kleine dingen in het leven. Ik kan enorm genieten van een rondje op de fiets met