Nieuwe groenvisie voor Baarn

23 maart 2020

In de Debatraad van 11 maart jl. werd de Groenvisie Baarn 2020 gepresenteerd.

De raad verzocht het college ongeveer een jaar geleden via een motie om voor Baarn een beknopte Groenvisie op te stellen met daarin opgenomen een samenhangend beleid op het gebied van groen, biodiversiteit, klimaatbestendigheid en bomenbeleid. Dat was nodig, want de kaders rondom groen dateerden uit 2003 en waren niet meer actueel. Veel Baarnaars hebben voor deze visie input geleverd tijdens de dialoogavond op 5 november 2019. Op gebied van groenwaarden, biodiversiteit en klimaatverandering geeft de Groenvisie het ambitieniveau aan dat de gemeente Baarn zichzelf stelt. In een uitvoeringsplan en groenbeheerplan worden ambities op een later moment verder uitgewerkt.

Biodiversiteit

De Partij van de Arbeid vindt de visie een prima meetlat die het college, de raad en bewoners langs alle besluitvorming kan leggen als het gaat om behoud en versterken van groenwaarden. Het belang van biodiversiteit wordt door de gemeente erkend en heeft een prominente plek gekregen in de visie.

Uitvoeringsplan

GroenLinks en CU/SGP gaven tijdens het debat aan de visie te ‘hoog over’ te vinden en beleidsdoelstellingen te missen. Wat de Partij van de Arbeid betreft zit de grootste zorg echter bij de uitvoering. Er zijn immers al (te) veel mooie plannen gemaakt, die niet goed van de grond zijn gekomen. Denk aan de mogelijkheid tot adoptiegroen en ‘Operatie Steenbreek’. En eerder gaf de wethouder aan dat fasering en langer de tijd nemen als middel wordt ingezet om uitvoering van de plannen financieel haalbaar te maken. De lange baan en vergetelheid liggen dus op de loer.

In het uitvoeringsplan worden aan concrete zaken termijnen gebonden en zal ook worden aangegeven wat prioriteit heeft. De raad heeft gevraagd om het uitvoeringsplan met een raadsinformatiebrief naar de raad te sturen, zodat het plan in ieder geval nog besproken kan worden.

Bomenbeleidsplan

De wethouder zegde toe dat het bomenbeleidsplan eerder wordt geëvalueerd. Daar wordt in 2022 mee begonnen en dan kan begin 2023 met een nieuw bomenbeleidsplan aan de slag worden gegaan. Daar lijkt de Groenvisie in ieder geval voor een versnelling te hebben gezorgd.

De Groenvisie komt als bespreekstuk terug op de agenda van de Besluitenraad (nog geen datum bekend).