Door Mark Eijbaard op 25 oktober 2016

Mondelinge vragen sluipverkeer

In juni 2012 stelde de raad het GVVP vast. Onderdeel hiervan was het verminderen van sluipverkeer door de kern van Baarn. Op 18 december 2014 informeerde het college de raad via een raadsinformatiebrief over de maatregelen tegen sluipverkeer. Deze maatregelen zijn destijds samen met de klankbordgroep verkeer opgesteld. De informatiebrief sluit af met de zin: “We streven ernaar alle maatregelen voor het einde van het eerste kwartaal van 2015 gerealiseerd te hebben.”
Eén maatregel wil ik hier in het bijzonder uitlichten. Het omdraaien van de voorrangskruising Bosstraat/ Javalaan/ Oosterstraat.
Het afgelopen halfjaar heb ik samen met een afvaardiging van de bewoners van de Eemstraat met de wethouder gesproken over de uitvoering van de maatregelen tegen sluipverkeer. De uitvoering hiervan verliep traag en enkel door vasthoudendheid van de bewoners zijn de maatregelen volledig uitgevoerd. Op 30 mei is er over de laatste punten nog een gesprek geweest tussen de bewoners van de Eemstraat en de gemeente. Hierin is toegezegd dat het omdraaien van de voorrangssituatie medio 2016 alsnog zou worden gerealiseerd. Dat is dan ruim een jaar later dan toegezegd in de brief van 18 december. Maar we moeten constateren dat aan deze maatregelen tot op de dag van vandaag nog geen uitvoering is gegeven.
De klankbordgroep verkeer is wat betreft de Partij van de Arbeid een positief voorbeeld van hoe we in Baarn zouden moeten omgaan met inspraak van bewoners en het betrekken van belanghebbenden bij besluitvorming. Het is dan ook stuitend om te moeten constateren dat het college de klankbordgroep na het laatste overleg in de kou laat staan. De klankbordgroep had namelijk graag gezien dat het college niet passief zou wachten op de verbreding van de A1, maar in overleg zou om te kijken welke maatregelen om de overlast tegen te gaan wel genomen zouden kunnen worden.
Onze fractie is van mening dat de verbreding van de A1 de beste oplossing is voor het verminderen van sluipverkeer door Baarn, maar vindt wel dat het college de plicht heeft om tot die tijd alle maatregelen te nemen om dit tot een minimum te beperken.
Bewoners van straten die worden gebruikt door sluipverkeer ervaren dagelijks overlast. Overlast die effecten heeft om hun directe leefomgeving en hun woongenot. Deze zorgen dienen we met elkaar serieus te nemen.

De fractie van de Partij van de Arbeid heeft de volgende vragen aan het college:

1. Waarom is tot op dit moment nog geen uitvoering gegeven aan het wijzigen van de voorrangssituatie op de kruising Bosstraat/ Javalaan/ Oosterstraat?
  2. Waarom heeft uw college de raad niet over deze extreme vertraging geïnformeerd?
  3. Op welke termijn gaat uw college over tot uitvoering van deze toezegging aan de bewoners en de raad?
  4. Welke stappen gaat het college ondernemen om de relatie met de klankbordgroep te verbeteren en hun zorgen serieus te nemen?

Op dit moment verplaatst er ook een pizzeria naar de Eemstraat. De kruising Eemstraat/Bosstraat is misschien wel één van de onveiligste kruisingen in Baarn. Momenteel wordt al veel op de stoep geparkeerd om friet te halen. De verwachting is dat ook mensen die een pizza komen halen voor veel onveilige situaties zullen zorgen. De bewoners van de Eemstraat hebben hierover al eerder aan de bel getrokken en voorstellen gedaan om deze overlast te voorkomen (bijvoorbeeld: verhoogde trottoirbanden). Zij hebben het gevoel dat er niet serieus naar hun bezwaren geluisterd wordt.
Onze fractie heeft hierover de volgende vraag,
5. Welke maatregelen gaat het college nemen om de overlast van foutparkeerders op de Eemstraat tegen te gaan?

Wie ben je? Mijn naam is Mark Eijbaard. Samen met mijn vrouw Carola en zoon Tijmen woon ik in Baarn. Sinds juni 2022 ben ik met veel plezier wethouder in ons prachtige dorp. Waar word je opgetogen van? De kleine dingen in het leven. Ik kan enorm genieten van een rondje op de fiets met