Gratis OV voor minima en het waterschap als voortrekker bij energietransitie, gebruik je stem 20 maart!

Door De redactie op 15 maart 2019

Op woensdag 20 maart maart mogen we stemmen voor de provinciale staten en de waterschappen. Allebei overheden die niet dagelijks zichtbaar zijn, maar wel ons dagelijks leven direct beinvloeden. Wij roepen je op om te gaan stemmen, want je kunt het verschil maken.

Het waterschap

Het waterschap gaat over landschap en natuur, water en bodem. Wat de PvdA betreft vervult het waterschap Vallei en Veluwe (waar Baarn onder valt) een voortrekkersrol  op het gebied van klimaat en milieu. Het waterschap gaat precies over onderwerpen die centraal staan bij de transitie naar een duurzame samenleving waarin onze kinderen en kleinkinderen ook goed kunnen leven.

De PvdA in het waterschap Vallei en Veluwe maakt zich bijvoorbeeld hard voor:

• Geen verdere grondwaterverlaging. De landbouw moet overstappen op methodes die werken bij hogere waterstanden, zodat het land niet verder verzakt. Verzakking levert problemen op voor funderingen van huizen, straten en tuinen en heeft als direct gevolg dat dijken verhoogd moeten worden. Als we hiermee doorgaan wonen we uiteindelijk met zijn allen in een instabiele badkuip. Wij kiezen voor een duurzame oplossing.
  • Wij komen binnen het waterschap ook op voor de belangen van mensen in de steden en dorpen. Wij hebben oog voor de behoeftes van mensen in de steden die willen fietsen, wandelen, vissen en zwemmen in een mooie, gezonde en groene omgeving. We maken ons hard voor klimaatmaatregelen. Bij verdere opwarming zijn juist de kwetsbaren in onze samenleving als eerste de dupe. Wij willen niet dat de kosten van het veranderende klimaat op hen worden afgewenteld.
  • De PvdA vindt dat lagere inkomens vrijgesteld moeten worden van de waterschapsbelasting, net zoals bij de gemeentelijke belastingen. Wij vinden dat het waterschap net zoals alle overheidsorganen een maatschappelijke functie heeft, dus ook mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst moet nemen, maatschappelijk verantwoord moet ondernemen.

De provincie

De provincie gaat over wegen, water, openbaar vervoer, natuur en ruimtelijke ordening. In de provincie Utrecht gaat het goed met de economie. De PvdA ziet dat niet iedereen daarvan mee profiteert. Voor veel mensen is het moeilijk om een betaalbaar huis te vinden, een stage of baan te vinden, zich te verplaatsen door Utrecht of bijvoorbeeld zonnepanelen op het dak te plaatsen. De provinciale PvdA wil de tweedeling tussen diegenen die het steeds beter krijgen en degenen die minder profiteren tegengaan.

De PvdA Utrecht maakt zich bijvoorbeeld hard voor:

• Openbaar vervoer gratis voor minima en toegankelijk voor iedereen.
  • Meer veilige fietsenstallingen bij treinstations, bushaltes en tramhaltes en overal veilige fietspasen.
  • Niet meer wegen, maar de huidige wegen goed onderhouden.

Meer weten? Op deze websites vind je meer informatie over de PvdA-standpunten voor beide verkiezingen: