Gemeente Baarn geeft goede voorbeeld met eerlijke beloning

Door Sandra Bruijstens op 28 oktober 2022

Baarn geeft bedrijven die hun medewerkers een eerlijk toereikend minimumloon betalen voortaan voordeel ten opzichte van hun concurrent bij inkoop- en aanbestedingstrajecten. Ook erkent de gemeente dat zij een voorbeeldfunctie heeft als het gaat om eerlijke beloning van werk en gaat dit ook duidelijk uitdragen. Dat is het resultaat van de schriftelijke vragen die onze fractie stelde aan het college naar aanleiding van de ‘Europese wet voor eerlijk minimumlonen’ die op 14 september jl. door het Europese Parlement werd aangenomen.

De wet stelt een Europese fatsoensnorm voor eerlijke beloning op. In Nederland zou dit neerkomen op minstens 14 euro per uur. Ook op lokaal niveau kan deze wet helpen om de lonen van mensen te verhogen, hetgeen in de huidige koopkrachtcrisis mensen helpt om het hoofd boven water te houden. Eerder al werd in de gemeente CAO afgesproken dat iedere werknemer in dienst van de gemeente (minimaal) 14 euro per uur wordt betaald, maar dit is niet altijd het geval bij werknemers die in opdracht van gemeenten werken. Wij wilden weten hoe dit in Baarn is geregeld en wat er te verbeteren valt.

Het college gaf in de beantwoording op onze schriftelijke vragen aan 100% achter de nieuwe Europese regelgeving te staan en erkent dat de gemeente hierin een voorbeeldfunctie heeft. En verbindt hier ook twee concrete acties aan:

Bedrijven die hun medewerkers een eerlijk toereikend minimumloon betalen, krijgen in Baarn bij inkoop- en aanbestedingstrajecten voortaan voordeel ten opzichte van hun concurrent. In de nieuwe wet is overigens gesteld, dat alle Europese werkgevers 2 jaar krijgen om aan de wet te voldoen. Ná die tijd moeten alle lidstaten en elke werkgever voldoen aan deze eis. Het is dan niet meer nodig dit mee te nemen in de inkoop- en aanbestedingstrajecten.

Op basis van de Wet Gelijke Behandeling ontvangen medewerkers die de gemeente inhuurt al een beloning gelijkwaardig aan dat van medewerkers die in dienst zijn van de gemeente. De gemeente gaat hierover op de eigen website actief communiceren om een signaal af te geven.

Een mooi resultaat!

Sandra Bruijstens

Wie ben je? Sandra Bruijstens, in maart 2018 gestart als steunfractielid voor de PvdA Baarn en sinds de gemeenteraadsverkiezingen in 2022 ben ik raadslid en fractievoorzitter. In het dagelijks leven management assistent. Buiten kantoortijden regelmatig wandelend te vinden in de Baarnse natuurgebieden. Daar is het de laatste tijd wel veel te druk. Een betere balans

Meer over Sandra Bruijstens

Waar ben je naar op zoek?