Geen Eemboulevard in natuur langs de Eem

Door De redactie op 20 maart 2018

Er is een groep inwoners bezig om ideeën uit te werken voor een Eemboulevard. Onder het motto ‘beleef de rivier’ wordt gewerkt aan een plan om een boulevard en strand te creëren in het natuurgebied  in de polder aan de Eem.  Als PvdA zijn we hier geen voorstander van. Omdat diverse bezorgde inwoners ons benaderden met (begrijpelijke) zorgen over de plannen, lichten we graag ons standpunt toe.

De polder naast de Eemerwaard is een prachtige plek en een uniek natuurgebied en dat willen we graag behouden. We zijn om diezelfde reden ook altijd tegenstander geweest van bijvoorbeeld woningbouw in dit gebied. De Eemerwaard heeft een beschermde status en is samen met de polder onderdeel van het Natuur Netwerk Nederland. Daar past grootschalig vertier zoals de plannen van ‘Beleef de rivier’ zeker niet in. De plannen van de werkgroep bieden ruimte voor muziek en een beachbar en er wordt gedacht aan evenementen zoals een kerstmarkt en foodtruckfestival. Wij maken ons ernstige zorgen over de (geluids)overlast die dat voor omwonenden in Tuindorp (Legodorp) gaat veroorzaken.

We hebben in Baarn bovendien een gezellig centrum. Er moet al hard gewerkt worden om daar het winkelbestand op peil te houden en bezoekers te blijven trekken. Wij denken dat een Eemboulevard met allerlei activiteiten bezoekers uit het centrum weg gaat trekken. Bovendien zou een strandje op die plek ten koste gaan van bezoekers aan het Bosbad, die de bezoekers hard nodig heeft om te kunnen blijven bestaan.

Wat ons betreft worden de plannen voor de Eemboulevard niet uitgevoerd en blijft dit een natuurgebied waar je van de rust en stilte kunt genieten.

Waar ben je naar op zoek?