En wat gaan we er aan doen?

25 juni 2020

‘En wat gaan er aan doen?’ Dat was de vraag die Lodewijk Asscher in zijn blog van 7 juni stelde aan alle PvdA-ers, toen enkele weken geleden duizenden mensen deelnamen aan de Black Lives Matter demonstraties. Hij riep de politiek op om het voortouw te nemen in de strijd tegen alledaags racisme en discriminatie in Nederland, niet alleen in woord maar ook in daad.

Lokaal antidiscriminatie beleid

De vraag van Lodewijk hebben wij ons zelf als fractie ook gesteld. Wat gaan we er aan doen? Want het zou naïef zijn om te denken dat discriminatie of racisme – bedoeld of onbedoeld – niet voorkomt in ons mooie dorp. We besloten om in juni bij de behandeling van de Perspectiefnota 2021 twee moties over dit onderwerp in te dienen. In de eerste motie vragen we het college om lokaal concreet antidiscriminatiebeleid te ontwikkelen. Antidiscriminatiebeleid is niet hetzelfde als integratiebeleid of beleid voor meer sociale cohesie en burgerparticipatie. In Baarn is bij veel beleidsonderwerpen zeker aandacht voor ‘de inclusieve samenleving’, maar de gemeente heeft geen specifiek antidiscriminatiebeleid. Bij de aankondiging van deze motie in de Debatraad van 17 juni gaf wethouder André van Roshum al aan dat hij bereid is om dit beleid mee te nemen in de nieuw op te stellen nota Sociaal Domein, later dit jaar. Ook ons voorstel om het bedrag voor de inwonertop te reserveren voor inwonersparticipatie op dit onderwerp, vond de wethouder het overwegen waard. In de Besluitraad van 24 juni herhaalde de wethouder deze toezeggingen. De motie haalde het niet in aantal stemmen, maar de toezeggingen hebben we binnen gehaald.

Een leuk feest

Met de tweede motie die wij in deze Besluitraad indienden (met Groen Links en de BOP als medeondertekenaars) roepen we het college op, om met de Stichting Intocht Sint Nicolaas Baarn in gesprek te gaan om af te zien van het inzetten van de stigmatiserende zwarte piet-figuur, zodat het Sinterklaasfeest een leuk feest wordt voor alle inwoners. We vroegen het college daarbij om aan de jaarlijkse subsidieverlening aan de stichting de voorwaarde te verbinden, dat er geen zwarte pieten meer ingezet zouden worden. Het leidde tot een behoorlijk emotioneel debat, waarbij het CDA en de VVD de argumenten als ‘het is een Nederlandse traditie, het volk bepaalt hoe snel die verandert’ en ‘zwarte piet is niet discriminerend’ maar weer eens van stal haalden. Na een aanpassing van de motie, waarbij het verzoek om voorwaarden te stellen aan de subsidieverlening werd geschrapt, konden D66 en CU/SGP zich er alsnog in vinden en werd de motie na hoofdelijke stemming aangenomen. Aansluitend pleitte de burgemeester voor eenheid en verdraagzaamheid en om vooral met elkaar in gesprek te blijven. Daar is niemand tegen natuurlijk.

Mijn ervaring

Het was pijnlijk om te zien, dat de knop bij sommige fracties kennelijk nog niet helemaal om is in het zwarte pieten-debat. Bij mij ging die knop een paar jaar geleden om in een gesprek met een vriendin met een bruine huidskleur. Best raar dat we het er in onze jarenlange vriendschap nooit eerder over hadden gehad, maar ineens was daar Het Gesprek. Daarin werd mij duidelijk dat je echt geen racist bent als je met veel warmte terugdenkt aan hoe je vroeger thuis met de hele familie Sinterklaas vierde, met zwarte piet als olijk manneke op kleurrijk cadeaupapier. Mijn vriendin was zelfs blij voor me dat ik zo’n fijne jeugdherinnering had. Des te pijnlijker vond ik het om te weten, dat de dagen rondom Sinterklaas voor haar als kind juist heel verwarrend en verdrietig waren. Dat zij haar zoontje nu hetzelfde ziet doormaken en hem op jonge leeftijd al zo weerbaar moet maken, vind ik onverteerbaar. Dat is het vasthouden aan een traditie niet waard.
Lodewijk sloot zijn blog af met de woorden: ‘Het begint met echt naar elkaar luisteren. Laten we in gesprek gaan over wat we met elkaar moeten en kunnen doen om racisme en discriminatie te bestrijden’. Wijzere woorden heb ik zelden gehoord of gelezen. Dat gesprek zijn we als fractie in ieder geval in de Raad aangegaan, de daad bij het woord gevoegd en met mooi resultaat.

Waar ben je naar op zoek?